emdadiranmehrbanner

تلاش دیپلمات ارشد اوکراین برای مقابله با روایت روسیه در تور آفریقا

داکار، سنگال – در حالی که دیپلمات ارشد اوکراین این هفته سفر 10 روزه خود را در سراسر آفریقا آغاز کرد، گفت که تلاش خواهد کرد «بهتر درباره اوکراین توضیح دهد» چرا همتایان آفریقایی خود و اوکراین به آنها در برابر تجاوز روسیه نیاز دارند.

به نظر می رسد کار زیادی در پیش است، بر اساس اولین توقف او، در کشور غرب آفریقا، سنگال.

من به اینجا رسیدم و می‌شنوم: «این جنگ ما نیست، غرب علیه روسیه می‌جنگد». روسیه و اوکراین یک ملت هستند. دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، در تشریح گفتگو با مقامات سنگالی گفت: «روسیه به شما حمله کرد زیرا می‌خواستید عضو ناتو شوید».

او روز سه شنبه در گفتگوی 30 دقیقه ای با گروهی از جوانان در داکار، پایتخت سنگال، گفت: «روایت روسی در اینجا بسیار حضور داشته است. اکنون نوبت به حقایق اوکراینی رسیده است.

اینکه آیا رهبران آفریقا و جمعیت آنها آماده شنیدن استدلال های اوکراین هستند یا خیر، باید دید.

در حالی که در هفته های اخیر حتی رهبران چین و هند درباره تهاجم روسیه به اوکراین ابراز نگرانی کرده اند، بسیاری از کشورهای آفریقایی از محکوم کردن آن خودداری کرده اند.

یکی از دلایل این است که روسیه همچنان بزرگترین تامین کننده تسلیحات و گندم آفریقا است. وفاداری به مسکو در میان برخی از رهبران آفریقایی به دهه‌ها قبل برمی‌گردد، زمانی که اتحاد جماهیر شوروی از جنبش‌های استقلال طلبانه از الجزایر در شمال غربی آفریقا تا گینه، آنگولا و موزامبیک در جنوب شرقی این قاره حمایت کرد.

عثمان سن، مدیر مرکز تحقیقات غرب آفریقا مستقر در داکار، گفت که بسیاری در این قاره تا چند ماه پیش چیزی درباره کشور مستقل اوکراین نشنیده بودند.

او گفت: «کشوری به نام اوکراین به دلیل تهاجم روسیه روی صفحه‌های تلویزیون آفریقاست. سن گفت. وی افزود: تنها روابطی که بسیاری بین اوکراین و آفریقا می بینند، پیامدهای بحران غذایی در سبد خرید مصرف کنندگان سنگالی است. و بسیاری فکر می کنند که روسیه و اوکراین هر دو مقصر این موضوع هستند.

هیچ کدام از آقایان پیشینیان کوله با تور آفریقا را انجام داده بودند، آقای. کوله‌با روز سه‌شنبه با اذعان به اینکه اوکراین مدت‌ها از این قاره غفلت کرده است، گفت.

از زمانی که روسیه در فوریه به اوکراین حمله کرد، از کشورهای آفریقایی خواسته شده است که طرفی بگیرند و بسیاری از رهبران این قاره را که عدم تعهد را انتخاب کرده اند، عصبانی کرده است.

موریتی موتیگا، مدیر برنامه آفریقا در گروه بین المللی بحران گفت: «در غرب به این امر به عنوان حمایت آفریقا از روسیه تلقی می شود که دقیقاً درست نیست.

رئیس اتحادیه آفریقا، رئیس جمهور مکی سال از سنگال، هفته گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل گفت، آفریقا «نمی‌خواهد بستر یک جنگ سرد جدید باشد».

آقای. کوله با گفت که او “مکالمه ای طولانی و صادقانه” با آقای دکتر داشته است. فروش در روز دوشنبه.

ریاست جمهوری سنگال بیانیه ای درباره این گفتگو منتشر نکرد و از اظهار نظر خودداری کرد.

آقای. سفر کوله‌با به آفریقا بیش از دو ماه پس از سفر مشابهی توسط همتای روسی وی، سرگئی وی. لاوروف، انجام می‌شود که در آن او بحران غذایی را که کشورهای آفریقایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد به تحریم‌های غرب علیه روسیه متهم کرد.

اگرچه این تحریم‌ها محصولات غذایی را هدف قرار نمی‌دهند، این روایت در سراسر آفریقا فروکش کرده است و توسط آقای دکتر تکرار شد. سال هنگام ملاقات با ولادیمیر وی. پوتین رئیس جمهور روسیه در ژوئن.

دیدگاه های عمومی در مورد جنگ در اوکراین در بین 54 کشور آفریقا و 1.4 میلیارد نفر جمعیت متفاوت است. اما در غرب آفریقا است، جایی که آقای. کوله با تور خود را آغاز کرد، که روسیه بیشترین میزان استقبال عمومی را داشته است.

آقای. کولبا گفت که به کشورهای آفریقایی در مورد نفوذ شرورانه روسیه بر جوامع آنها هشدار خواهد داد و به آنها یادآوری می کند که سرمایه گذاری های روسیه در این قاره نسبت به سرمایه گذاری های سایر کشورها از جمله ایالات متحده، چین و کشورهای اروپایی ناچیز است.

او استدلال کرد که آنچه روسیه بیشتر در آفریقا گسترش داده است، تبلیغات و درگیری بوده است. او به نمونه‌هایی از مالی و جمهوری آفریقای مرکزی اشاره کرد، جایی که مزدوران روسی تعداد زیادی غیرنظامی را کشتند، و بورکینافاسو، جایی که یکی از نزدیکان آقای دکتر در آن‌جا بود. پوتین از آخرین کودتای نظامی تمجید کرد و پرچم های روسیه زمانی که افسران ارتش قدرت را در آخر هفته به دست گرفتند، به اهتزاز درآمد.

اگر تنها سرمایه گذاری روسیه در آفریقا شستشوی مغزی و تخریب باشد و این همان نفوذی است که کشورهای آفریقایی می خواهند ببینند. کوله با گفت: “آنها خودشان را نابود می کنند.”

Julissa Lara

متفکر متواضعانه فروتن. گیمر. کارآفرین. طرفدار رسانه های اجتماعی آزاد.

تماس با ما