emdadiranmehrbanner

عراق رئیس جمهور و نخست وزیر جدید را معرفی کرد و به یک سال بن بست سیاسی پایان داد



CNN

عبداللطیف رشید، سیاستمدار منتخب پارلمان عراق، روز پنجشنبه به عنوان رئیس جمهور جدید این کشور، به بن بست سیاسی یک ساله که در تابستان به خشونت کشیده شده بود، پایان داد.

بر اساس بیانیه پارلمان عراق، رشید با کسب 162 رأی از 269 رأی، برهم سلیم، رئیس جمهور فعلی را که تنها 99 رأی به دست آورده بود، شکست داد.

رشید، محمد شیعه السودانی را به عنوان نخست وزیر معرفی کرد که اکنون یک ماه فرصت دارد تا دولت تشکیل دهد.

رای گیری روز پنجشنبه پایان طولانی ترین بن بست سیاسی عراق از سال 2003 است، سالی که صدام حسین، رهبر سابق این کشور توسط نیروهای آمریکایی سرنگون شد.

از زمان انتخابات اکتبر 2021، سیاستمداران برای تشکیل دولت تلاش کرده اند. در آن رقابت، حزب مقتدی صدر، روحانی مسلمان شیعه، پیروز شد و بیش از 70 کرسی به دست آورد و همراه با آنها، نفوذ قابل توجهی در ایجاد دولت داشت. با این حال، تلاش های الصدر برای تشکیل ائتلاف حاکم در میان مخالفت جناح های رقیب شکل گرفت. ماه ها فلج سیاسی به دنبال داشت.

عبداللطیف رشید، رئیس جمهور تازه منتخب عراق روز پنجشنبه در پارلمان عراق در بغداد، عراق دیده می شود.

در ماه ژوئن، الصدر، روحانی بسیار محبوبی که خود را علیه ایران و ایالات متحده قرار داده است، به حزب خود دستور داد تا از پارلمان خارج شود و ترس از بحران قانون اساسی را دامن زد.

هنگامی که دولت در ماه بعد تلاش کرد تا نخست وزیر جدیدی را معرفی کند، صدها تن از حامیان الصدر در موارد متعدد به منطقه سبز بغداد، منطقه بسیار مستحکم دولتی و دیپلماتیک کشور حمله کردند.

در ماه اوت، الصدر گفت که از سیاست کناره گیری می کند. وفاداران او با خشم در خیابان های پایتخت واکنش نشان دادند و 21 کشته و بیش از 250 زخمی برجای گذاشت. منطقه سبز دوباره اشغال شد، اگرچه الصدر به هوادارانش دستور داد 24 ساعت پس از اعلام او به خانه بروند.

خشونت پراکنده همچنان بر منطقه سبز دامن زده است. قبل از چندین جلسه روز پنجشنبه، 9 موشک در داخل و اطراف منطقه مستحکم فرود آمد و تعدادی از جمله یکی از اعضای نیروهای امنیتی عراق زخمی شدند.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر کنونی عراق، این حملات را محکوم کرد و گفت که این حملات تلاش می کنند مانع روند سیاسی کنونی شوند.

در حالی که ما از تکمیل حقوق اساسی برای پایان دادن به بحران سیاسی حمایت می کنیم، دستورالعمل های خود را به رهبران سرویس های امنیتی برای اطمینان از حفاظت کامل و ضروری از پارلمان تأیید می کنیم، و ما قاطعانه هر گونه مانعی در روند دموکراتیک را رد می کنیم. الکاظمی در پستی در توییتر گفت.

Aria Coffey

مجری کل کارشناس موسیقی. الکل گیک لاعلاج ایجاد کننده. علاقه مندان به زامبی ها

تماس با ما