emdadiranmehrbanner

نتانیاهو اسرائیل پس از یک سال وقفه برای تشکیل دولت بعدی نامزد شد

صادره به تاریخ، صادره در تاریخ، تاریخ صدور:

رئیس‌جمهور اسرائیل روز یکشنبه رسماً بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر سابق را برای تشکیل دولت انتخاب کرد و این رهبر قدیمی را پس از یک سال وقفه به قدرت بازگرداند. با نتانیاهو چیزی که انتظار می‌رود راست‌گراترین ائتلاف اسرائیل باشد به وجود می‌آید.

انتخابات اوایل این ماه نشان‌دهنده پیروزی آشکار نتانیاهو و متحدان افراطی ارتدوکس و ملی‌گرای او بود و به دولت کوتاه‌مدت و متنوع از نظر ایدئولوژیکی که سال گذشته او را پس از ۱۲ سال متوالی در قدرت نتانیاهو برکنار کرده بود، پایان داد.

اگرچه تجارت سیاسی به محض قطعی شدن نتایج انتخابات آغاز شد، تحولات روز یکشنبه به این معنی است که نتانیاهو اکنون تا شش هفته فرصت دارد تا مذاکرات را به پایان برساند و دولت را تشکیل دهد.

نتانیاهو در مراسم اورشلیم، جایی که رئیس جمهور تشریفاتی اسرائیل، اسحاق هرتزوگ، وظیفه تشکیل دولت را به او محول کرد، لحنی آشتی جویانه داشت. نتانیاهو نگرانی‌های لیبرال‌های اسرائیل و برخی از متحدان بین‌المللی این کشور را مبنی بر اینکه اسرائیل با دولت مورد انتظارش «ورود به یک تونل تاریک» می‌رود، نادیده گرفت.

او گفت: «ما هر کاری انجام خواهیم داد تا به یاری خداوند، یک دولت باثبات، یک دولت موفق، یک دولت مسئول، یک دولت فداکار که به نفع همه ساکنان کشور اسرائیل، بدون استثنا، کار کند.»

با توجه به اینکه متحدانش مشتاق به دست آوردن قدرت و پایان دادن به حکومت ائتلاف در حال خروج در اسرع وقت هستند، نتانیاهو احتمالاً تلاش خواهد کرد تا به سرعت مذاکرات را به پایان برساند. اما مجموعه‌های کلیدی، از جمله وزارتخانه‌های دارایی و دفاع، می‌توانند نقطه گیر کنند و شرکای نتانیاهو می‌توانند به دنبال طولانی کردن مذاکرات برای رسیدن به اهداف خود باشند.

نتانیاهو پس از پنج انتخابات در کمتر از چهار سال که اساساً همه‌پرسی درباره آمادگی او برای خدمت در زمان محاکمه به اتهام فساد بود، به قدرت بازگشت. او سال گذشته توسط ائتلافی متشکل از هشت حزب که به دلیل تنفرشان از نتانیاهو متحد شده بودند، سرنگون شد، اما در نهایت به دلیل درگیری های داخلی از بین رفتند. نتانیاهو در آن زمان به عنوان رهبر اپوزیسیون فعالیت می کرد.

انتظار می رود از مذاکرات با ائتلاف اکثریت پایدار با 64 کرسی در کنست 120 عضوی بیرون بیاید.

نتانیاهو 73 ساله با اتهامات کلاهبرداری، نقض اعتماد و دریافت رشوه در مجموعه ای از رسوایی های مربوط به غول های رسانه ای و همکاران ثروتمند مواجه است. شرکای احتمالی نتانیاهو در ائتلاف در ازای اولویت‌های سیاسی خود و انتصاب‌های دولتی، قول داده‌اند که یک سری اصلاحات قانونی را پیش ببرند و دیوان عالی را تضعیف کنند، اقداماتی که می‌تواند مشکلات حقوقی او را از بین ببرد.

برجسته ترین شریک نتانیاهو ایتامار بن گویر، یک قانونگذار افراطی است که می خواهد قانونگذاران عرب را اخراج کند و دیدگاه هایش زمانی در حاشیه سیاست اسرائیل بود. او نامزد اصلی حزب راست افراطی صهیونیسم مذهبی است که 14 کرسی در نظرسنجی ها به دست آورد و آن را به متحد کلیدی نتانیاهو تبدیل کرد.

بن گویر که بارها به اتهام تحریک و حمایت از یک گروه تروریستی محکوم شده است، خود را به عنوان کاندیدای نظم و قانون معرفی می کند و به دنبال وزارت امنیت عمومی است که مسئولیت پلیس را بر عهده دارد. با نظارت پلیس بر اماکن مقدس کلیدی در اورشلیم، انتصاب او در چنین پست حساسی می‌تواند به تنش‌ها با فلسطینی‌ها دامن بزند.

رهبر صهیونیسم مذهبی، بزالل اسموتریچ، شهرک نشین یهودی کرانه باختری که از الحاق بخش هایی از خاک فلسطین حمایت می کند، برای تصدی وزارت دفاع، مجری اصلی اشغال بی پایان کرانه باختری توسط اسرائیل، رقابت می کند.

هر دوی این انتصابات مورد انتظار، نگرانی‌هایی را در میان متحدان اسرائیل در خارج، از جمله استراتژیک‌ترین شریک آن، ایالات متحده، در مورد تغییر دولت به راستی که می‌تواند پیامدهای گسترده‌ای بر فلسطینی‌ها و منطقه داشته باشد، برانگیخته است.

در همین حال، متحدان افراطی ارتدوکس نتانیاهو برای افزایش بودجه برای رای دهندگان خود، که بسیاری از آنها کار نمی کنند و برای مطالعه متون یهودی کمک هزینه دولتی دریافت می کنند، فشار آورده اند. کارشناسان هشدار داده اند که اگر افراطی ارتدوکس در نیروی کار ادغام نشوند، چشم انداز اقتصادی آینده اسرائیل در خطر است.

آریه دری، سیاستمدار افراطی ارتدوکس که سال گذشته به اتهام جرایم مالیاتی متهم شد و در اوایل دهه 2000 به اتهام رشوه، کلاهبرداری و نقض اعتماد در زندان به سر برد، هدف وزارت دارایی است.

(AP)

Drake Beck

کارشناس سفر. خالق دوستانه نویسنده هیپستر دوست. دانش آموز عمومی.

تماس با ما