emdadiranmehrbanner

نقد کوبریک توسط کوبریک استنلی خودش را بازی می کند

کارگردان استنلی کوبریک آنقدر مصاحبه های کمی انجام داد که شنیدن صدای او همیشه کمی آزاردهنده است. عمیق‌تر از آن چیزی است که از عکس‌های اواخر دوران حرفه‌ای، که او را شبیه یک دولتمرد بزرگ پشمالو سینما می‌نمایند، یا از دیدن فیلم‌هایش که پرسش‌های تاریکی درباره ماهیت انسان ایجاد می‌کنند، تصور کنید. لهجه کوبریک حاوی رگه هایی از تربیت او برونکس است، اگرچه او بیش از 30 سال در بریتانیا زندگی کرده است. و شیوه مکالمه او بسیار معمولی تر و دوست داشتنی تر از آن چیزی است که شهرت او به عنوان یک کمال گرا هرمتیک نشان می دهد.

آنچه که آن صدا برای گفتن دارد و چگونه بیان می کند، نکته اصلی مورد علاقه در «کوبریک توسط کوبریک» است، آغازگر حرفه و علایق فیلمساز که بر اساس مصاحبه هایی ساخته شده است که او در طول سالیان متمادی با منتقد میشل سیمنت انجام داده است. او به عنوان مشاور هنری در این مستند شناخته می شود. کارگردان، گرگوری مونرو، گزیده‌ای از گفتگوهای مردانه را با صحنه‌هایی از فیلم‌های کوبریک و نظرات آرشیوی بازیگران و منتقدان در هم می‌آمیزد.

مونرو همچنین تصاویر خود کوبریک را ریف می‌کند و به نظر می‌رسد که برای مثال، یک کلیپ قدیمی از Ciment در یک برنامه تاک شو، در تلویزیون بدون برق از «درخشش» نمایش داده می‌شود و تلویزیون از انتهای آن در اتاق خواب نشسته است. از “2001: یک ادیسه فضایی.”

اکثر ویژگی‌های 13 کوبریک قبلاً به‌طور کامل تحلیل شده‌اند، و «کوبریک توسط کوبریک» چیز زیادی ارائه نمی‌کند که حتی افراد وسواسی خفیف را شگفت‌زده کند. با این حال، شنیدن عقایدی که کوبریک در تضاد با خرد متعارف است، جالب است. او از کامپیوتری مانند HAL 9000 آنقدرها هم ترسیده به نظر نمی‌رسد. شنیده می‌شود که کوبریک در مستند می‌گوید: «من نمی‌توانم به هیچ دلیلی فکر کنم که این یک چشم‌انداز ترسناک است، زیرا به نظر من هوش چیزی خوب است. . و بنابراین من نمی توانم ببینم که چگونه دستگاه فوق هوشمند شما بدتر از یک مرد خواهد بود.

از دیگر نکات انتخابی می توان به مقایسه کوبریک از کار یک کارگردان سینما با دقت ناپلئون در استراتژی نظامی اشاره کرد. (کوبریک برای ساختن یک فیلم زندگی‌نامه ناپلئون زحمت کشیده بود و عناصر آماده‌سازی او به «بری لیندون» راه پیدا کرد.) به گفته کوبریک، راسل متی، فیلمبردار بزرگ، راسل متی، که با او در «اسپارتاکوس» کار کرده بود، نمی‌توانست بفهمد چرا کوبریک. او که به عنوان عکاس برای مجله Look کار خود را آغاز کرد، زمان زیادی را صرف ساختن عکس ها کرد، نه اینکه این کار را به فیلمبردار واگذار کرد.

برخی از بینش‌های کوبریک امروز به‌طور متفاوتی منعکس می‌شوند، همانطور که وقتی او می‌گوید، در مورد «جلیقه تمام فلزی» و جنگ ویتنام، «فکر نمی‌کنم شما آمریکایی‌ها را مجبور به جنگ دوباره کنید، مگر اینکه فکر کنند واقعاً معنایی دارد. به آنها.” (کارگردان در سال 1999 درگذشت.) لئونارد روزنمن، که موسیقی «بری لیندون» را رهبری می‌کرد، به یاد می‌آورد که کوبریک چقدر می‌توانست سخت‌گیرانه باشد و می‌خواست «او را از پنجره پرت کند» برای اینکه او را مجبور به انجام 105 کار در یک نقطه کند. “دو تا عالی بود.”

این مستند در حالی که کمک زیادی به کتابخانه وسیع کوبریکیانا نمی کند، برخی از عرفان پشت این مرد را آشکار می کند. برای طرفداران، این کافی خواهد بود.

کوبریک توسط کوبریک
درجه بندی نشده. مدت زمان: 1 ساعت 13 دقیقه. اجاره یا خرید در اکثر سیستم عامل های اصلی.

Sam Mcknight

دانشجوی آماتور. مجموع ماون سفر. کارشناس مواد غذایی بیکن نرد. کارآفرین. فن آبجو. عاشق فرهنگ پاپ

تماس با ما