آژانس بهداشت سازمان ملل کمپین واکسیناسیون مننژیت را در آفریقا آغاز کرد |

سازمان جهانی بهداشت (WHO) و شرکای آن نقشه راهی را برای جلوگیری از شیوع مننژیت باکتریایی در این قاره تا سال 2030 راه اندازی کرده اند.

در رقابت با زمان، از کشورهای آفریقایی خواسته می‌شود تا قبل از شروع فصل مننژیت در ژانویه، که تا ژوئن ادامه دارد، سریعاً این طرح را اجرا کنند.

Matshidiso Moeti، مدیر منطقه ای WHO در آفریقا گفت: “بیش از 400 میلیون آفریقایی هنوز در معرض خطر شیوع مننژیت فصلی هستند، اما این بیماری برای مدت طولانی در رادار باقی مانده است.”

مننژیت در اثر التهاب غشاهای اطراف مغز و نخاع ایجاد می شود. مننژیت حاد باکتریایی می تواند در عرض 24 ساعت باعث مرگ شود و از هر پنج بازمانده یک نفر دچار ناتوانی مادام العمر می شود.

داستان موفقیت آفریقا

از نظر تاریخی، نوع A بالاترین شیوع مننژیت در آفریقا بود.

با این حال، در سال 2010 واکسن موثر MenAfriVac و در سراسر این قاره توسعه یافت.

با حمایت سازمان جهانی بهداشت و شرکا، بیش از 350 میلیون نفر در 24 کشور آفریقایی پرخطر تا به امروز واکسن MenAfriVac را دریافت کرده اند.

در حالی که مننژیت نوع A 90 درصد موارد و مرگ و میر را قبل از سال 2010 تشکیل می داد، از سال 2017 هیچ مورد جدیدی گزارش نشده است.

کنترل آن نوع کشنده مننژیت منجر به مرگ و میر کمتری از مننژیت نوع A شده است و در حالی که نیمی از افراد مبتلا به مننژیت در سال 2004 جان خود را از دست دادند، در سال 2021، 95 درصد موارد زنده ماندند.

شکست مننژیت نوع A یکی از بزرگترین داستان های موفقیت آفریقا در سلامت است، اما پیامدهای ناشی از COVID-19 مانع از تلاش ما برای از بین بردن این عفونت باکتریایی به عنوان یک تهدید برای سلامت عمومی یک بار برای همیشه می شود و می تواند منجر به تجدید حیات فاجعه آمیز شود. گفت دکتر موتی.

روند رو به عقب

این بیماری همه گیر شدید خدمات پیشگیری و کنترل مننژیت را مختل کرد و نظارت بر بیماری، تأیید آزمایشگاهی موارد و بررسی های شیوع همه گیری به شدت کاهش یافت.

بر اساس گزارش‌های کشوری، WHO دریافت که فعالیت‌های کنترل مننژیت در سال 2020 نسبت به سال 2019 با بهبود جزئی در سال گذشته 50 درصد کاهش یافته است.

در حالی که طی پنج سال گذشته هیچ موردی از مننژیت نوع A در آفریقا گزارش نشده است، شیوع آن هنوز رخ می دهد و توسط انواع دیگر باکتری های مننگوکوک ایجاد می شود.

در سال 2019، 140552 آفریقایی به دلیل انواع مننژیت جان خود را از دست دادند، با شیوع عمده مننژیت نوع C از سال 2013 در هفت کشور به اصطلاح “کمربند مننژیت” ثبت شده است.

و سال گذشته، شیوع چهار ماهه در جمهوری دموکراتیک کنگو جان 205 نفر را گرفت.

علاوه بر این، آفریقا تنها منطقه ای است که هنوز شیوع بیماری را تجربه می کند و بیشترین تعداد موارد جدید مننژیت در سطح جهان را به خود اختصاص داده است – گزارش 100 مورد در هر 100000 نفر.

دکتر موتی اظهار تاسف کرد: «به غیر از تلفات جانی انسان ها، شیوع بیماری ها بر سیستم های بهداشتی، اقتصادی شکننده ما و کل جمعیت فقیر ما که مجبور به مقابله با چالش های متعدد بهداشتی و اجتماعی هستند تأثیر منفی می گذارد.»

مبارزه کردن

در تلاشی بلندپروازانه برای شکست مننژیت باکتریایی در آفریقا تا سال 2030، استراتژی منطقه ای جدید نقشه راهی را برای کشورها تعیین می کند تا تشخیص، نظارت، مراقبت، حمایت و واکسیناسیون را برای از بین بردن شیوع، کاهش مرگ و میر تا 70 درصد و کاهش عفونت ها به نصف انجام دهند.

سازمان جهانی بهداشت تخمین می زند که از هم اکنون تا سال 2030 به 1.5 میلیارد دلار برای اجرای این طرح نیاز است که در صورت اجرای کامل این طرح سالانه جان بیش از 140000 نفر را در منطقه نجات می دهد و به میزان قابل توجهی ناتوانی ها را کاهش می دهد.

این مقام ارشد سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد: در اولویت دادن به پاسخ به کووید-19، نباید تمرکز خود را بر سایر مشکلات بهداشتی از دست بدهیم، و از کشورها خواست “هم اکنون اجرای نقشه راه منطقه ای جدید WHO را افزایش دهند.”

Gabriel Osborne

شیطان متعصب توییتر. حشره پرشور اینترنت. مبشر وب. ماون آبجو. پیشگام موسیقی.

تماس با ما