اخبار مختصر 20 سپتامبر

این خبر مختصر از سازمان ملل است.

شیوع نادر ابولا در اوگاندا اعلام شد

پس از تایید یک مورد در منطقه موبنده در مرکز این کشور، شیوع ویروس ابولا در اوگاندا اعلام شد.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) روز سه‌شنبه اعلام کرد که نمونه‌ای که از یک مرد 24 ساله گرفته شده است، به عنوان سویه نسبتا نادر سودانی شناسایی شده است.

این اولین بار در بیش از یک دهه است که سویه سودانی در اوگاندا یافت می‌شود، که در سال 2019 نیز شاهد شیوع ویروس ابولا از سوی زئیری بود.

آخرین شیوع به دنبال شش مرگ مشکوک در منطقه موبنده تا کنون در این ماه رخ داده است. همچنین هشت مورد مشکوک وجود دارد که در یک مرکز بهداشتی تحت مراقبت هستند.

دکتر Matshidiso Moeti، مدیر منطقه ای سازمان بهداشت جهانی برای آفریقا، گفت که آژانس سازمان ملل متحد با مقامات اوگاندا همکاری نزدیکی دارد تا منبع را بررسی کند و از تلاش ها برای کنترل آن حمایت کند.

هشدار مرگ زن ایرانی پس از بازداشت به دلیل داشتن حجاب نامناسب

نادا النشیف، سرپرست کمیساریای عالی حقوق بشر روز سه‌شنبه نسبت به مرگ یک زن در ایران پس از بازداشت وی به دلیل داشتن حجاب «نادرست» ابراز نگرانی کرد.

مهسا امینی یک هفته پیش توسط «پلیس اخلاق» ایران در تهران بازداشت شد. این جوان 22 ساله که نام کردی او جینا است، اندکی پس از سقوط در یک بازداشتگاه به کما رفت و سه روز بعد رسماً بر اثر سکته قلبی درگذشت.

در ژنو، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل، راوینا شمداسانی، گفت که همچنین نگرانی عمیقی از واکنش خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی ایران به تظاهراتی که توسط خانم خانم به راه افتاد وجود دارد. درگذشت امینی:

هزاران نفر در تعدادی از شهرهای کشور از جمله در تهران، اصفهان، کرج، مشهد، رشت، سقس و سنندج در اعتراض به مرگ امینی به خیابان‌ها آمده‌اند. گزارش ها حاکی از آن است که نیروهای امنیتی با گلوله های جنگی، تفنگ های گلوله ای و گاز اشک آور پاسخ داده اند. حداقل دو نفر کشته و چندین نفر زخمی شده اند و تعدادی نیز دستگیر شده اند.

خانم. شمداسانی همچنین با نگرانی خاطر نشان کرد که قانونی در ایران به تصویب رسیده است که به پلیس اجازه می دهد برای زنانی که در خودروهایشان هستند پیامک ارسال کند و به آنها بگوید هنگام رانندگی حجاب خود را بردارید.

آژانس‌های امدادی هشدار دادند که سیل‌های پاکستان به‌روزرسانی می‌شوند: آب‌ها شش ماه طول می‌کشد

آژانس‌های امدادی سازمان ملل روز سه‌شنبه اعلام کردند میلیون‌ها نفر در پاکستان هنوز به شدت تحت تأثیر سیل فاجعه‌بار هستند که «به جایی نمی‌رسند».

نزدیک به هشت میلیون نفر در اثر این فاجعه آواره شده اند و سازمان ملل متحد به همراه مقامات و شرکا با یکدیگر برای رسیدن به جمعیت آسیب دیده همکاری می کنند.

استان سند جنوبی همچنان در بحران است و بسیاری از مناطق هنوز زیر آب هستند. تا به امروز بیش از 1500 نفر در این فاجعه کشته شده اند که 552 نفر از آنها کودک هستند.

در اینجا گریدا بیروکیلا، رئیس صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در بلوچستان، یکی دیگر از استان های بدترین آسیب دیده، است.

ما غذای کافی نداریم، سرپناه نداریم، و هنوز هم نوع مراقبت های بهداشتی مورد نیاز در دسترس نیست… جاده ها و پل ها در حال شسته شدن هستند. من تازه از مزرعه آمده ام و آب به جایی نمی رسد.

همانطور که می‌ترسید، بیماری‌ها و بیماری‌های تهدیدکننده زندگی اکنون در میان جوامع آواره، از جمله مالاریا مغزی گسترش یافته است.
به گفته آژانس پناهندگان سازمان ملل، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، نزدیک به 600000 نفر اکنون در پناهگاه های امدادی موقت زندگی می کنند.

آژانس سازمان ملل متحد طرحی را برای انتقال بیش از 1.2 میلیون اقلام امدادی به مناطق آسیب دیده از سیل هماهنگ کرده است. تا به امروز بیش از یک میلیون اقلام نجات دهنده را برای توزیع به مقامات تحویل داده است.

دانیل جانسون، اخبار سازمان ملل

Nylah Rasmussen

قادر به تایپ با دستکش بوکس نیست. گیک الکل. دانشجوی بی عذرخواهی ایجاد کننده. کاوشگر بسیار جذاب تلویزیون نینجا. علاقه مند به وب معمولی معتاد آبجو

تماس با ما