الجزایر آخرین رسانه مستقل باقی مانده را سرکوب کرد

قاهره- سردبیر یکی از آخرین رسانه‌های مستقل باقی‌مانده الجزایر روز پنجشنبه به انتشار مقالاتی که امنیت ملی را تهدید می‌کند و دریافت کمک‌های مالی مشکوک از منابع خارجی متهم شد، چند روز پس از آن که مقامات امنیتی ایستگاه رادیویی اینترنتی او را در تشدید تعطیلی این کشور آفریقای شمالی متوقف کردند. سرکوب مخالفان و مطبوعات آزاد.

سردبیر، احسان الکادی، یک روزنامه نگار برجسته است که ریاست رادیو ام و سایت خبری خواهر آن را بر عهده دارد. دخترش تین حنانه الکادی گفت که او از زمانی که ماموران امنیتی لباس شخصی او را در اوایل روز شنبه در خانه اش در شرق الجزایر، پایتخت دستگیر کردند، در بازداشت به سر می برد. دادگاه روز پنجشنبه بازداشت وی را به مدت دو هفته دیگر تا جلسه بعدی وی تمدید کرد.

دخترش گفت که در روز دستگیری او، مقامات همچنین به دفاتر رادیو ام یورش بردند و دوربین ها، رایانه ها و سایر تجهیزات را قبل از پلمپ درهای رادیو گیج کردند. برخی از بیش از 30 روزنامه‌نگار آن به انتشار داستان‌های آنلاین، عمدتاً برای جلب حمایت از سردبیر خود ادامه داده‌اند.

اما یورش و دستگیری عملاً یکی از آخرین مکان‌ها را در الجزایر برای مناظره‌های سیاسی آزاد – جایی که میزبان صداهایی از طرف دولت و همچنین مخالفان بود- بسته بود. حتی زمانی که رژیم تحت حمایت ارتش که کشور را رهبری می‌کند، پس از تکان خوردن توسط یک جنبش اعتراضی ضد دولتی در سال 2019، به طور فزاینده‌ای اقتدارگرای خود را ادامه داده بود.

خالد دررنی، نماینده گزارشگران بدون مرز آفریقای شمالی که خواستار حضور در این سازمان شده است، گفت: «این کشور همیشه به استقلال خود مشهور بوده است. آزادی الکادی از همه رژیم و مخالفان استقبال کرده است. با بسته شدن آن، در واقع یکی از آخرین رسانه های آزاد در الجزایر است که ناپدید شد.

آقای. دراری، روزنامه نگار مشهور الجزایری، خود در سال 2020 به دلیل گزارش در مورد تظاهرات ضد دولتی به سه سال زندان محکوم شد، اما بعدا آزاد شد.

سه سال پیش، زمانی که تظاهرات‌های توده‌ای معروف به جنبش هیراک، عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس‌جمهور وقت الجزایر را بدون خونریزی از قدرت کنار گذاشت، فعالان امیدوار بودند که الجزایر به سمت دموکراسی درآید.

اما ارتش این کشور همچنان پشت پرده قدرت را حفظ کرده است و رئیس جمهور جدید، عبدالمجید تبون، که با حمایت نظامی در سال 2019 انتخاب شد، علیرغم اقدامات اولیه برای آزادی زندانیان سیاسی و پیش نویس قانون اساسی جدید، کشور را به سمت یک اقتدارگرایی شدیدتر سوق داده است. .

سرکوب روزنامه‌نگاران، فعالان حقوق و شخصیت‌های طرفدار دموکراسی الجزایری از آن زمان به شدت افزایش یافته است، در حالی که میلیون‌ها نفری که در جریان جنبش هیراک به خیابان‌ها هجوم آوردند در میان قرنطینه‌های مرتبط با ویروس کرونا و خطر فزاینده مخالفت با دولت از بین رفتند.

ده ها روزنامه نگار از سال 2019 به دلیل تلاش دولت برای جلوگیری از شعله ور شدن مجدد اعتراضات توده ای زندانی شده اند. دراری گفت.

دالیا غانم، کارشناس الجزایر و نویسنده کتاب “درک موضوع” گفت که در مجموع، تا ماه فوریه حداقل 233 نفر به دلایل سیاسی بازداشت شده اند، اگرچه با توجه به فقدان چهره های دولتی و دشواری گزارش های مستقل در الجزایر، تعداد واقعی مبهم است. تداوم اقتدارگرایی رقابتی در الجزایر.

او گفت: «آنها می خواهند ورق هیراک را برگردانند. مطمئناً می‌توانیم انتظار اقتدارگرایی بیشتری داشته باشیم. انتخابات به وجود خواهد آمد، پارلمان به کار خود ادامه خواهد داد، اما شفافیت کمتر، آزادی کمتر، از همه چیز کمتر.»

آقای. دخترش گفت که الکادی حدود 40 سال به عنوان روزنامه نگار کار کرده است. او به خاطر مقالات انتقادی از دولت و افشاگری های تحقیقی در مورد رسوایی های فساد شناخته شده بود.

او بارها به خاطر روزنامه نگاری خود تحت تعقیب قرار گرفته است، از جمله در ژوئن، زمانی که به دلیل انتشار مقاله ای در مورد یک جنبش ممنوعه اسلام گرا و اعتراضات هیراک به شش ماه زندان محکوم شد. دادستان ها او را به انتشار اطلاعات نادرست متهم کردند که احتمالاً به وحدت ملی آسیب می رساند و موضوع درگیری ویرانگر 1992-2002 الجزایر بین ارتش و گروه های اسلامگرای مسلح را بازگشایی کرد.

خانم او می گوید: «او به این کار ادامه می دهد زیرا واقعاً به آرمان آزادی مطبوعات در الجزایر متعهد است. حنانه الکادی گفت.

اما این بار جدی‌تر از تعاملات قبلی او با مقامات به نظر می‌رسد: دخترش گفت که الکادی هرگز به این مدت در بازداشت نبوده است، نه در تاریکی شب او را برده اند و نه دیده نشده که نشریه اش تعطیل شود.

او گفت: “ما واقعاً در این نقطه تاریک هستیم که نمی دانیم، هیچ اطلاعاتی نداریم.”

او گفت که اگرچه دادستان جزئیات اتهامات علیه او را ارائه نکرده است، اما خانواده او معتقدند که او این بار به دلیل مقاله اخیر دستگیر شده است. الکادی در مورد اینکه آیا ارتش آقای را برمی گرداند یا خیر نوشت. تبون برای دومین دوره در قدرت. این می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که ارتش، که قبلاً روزنامه‌نگاران می‌توانستند از آن انتقاد کنند، اگر تا حدی محدود باشد، اکنون ممنوع است.

دادستان همچنین آقای. الکادی روز پنجشنبه به دلیل دریافت بودجه “مشکوک” از منابع خارجی به دلیل همکاری رادیو ام و یک آژانس رسانه ای بین المللی که آموزش و تجهیزات ارائه می دهد، خانم. حنانه الکادی گفت.

این اتهام یادآور تاکتیک‌های فشاری است که توسط دولت مورد حمایت ارتش در مصر مجاور استفاده می‌شود، که کمک‌های مالی خارجی برای گروه‌های حقوق بشر و سایر سازمان‌های غیرانتفاعی را با دخالت خارجی و تروریسم مرتبط می‌کند.

Serena Wells

معتاد عمومی رسانه های اجتماعی. متعصب افراطی سفر. فریلنسر متعصب وب. مستعد حملات بی تفاوتی. زیاد می افتد

تماس با ما