اوپک هشدار داد که بازار نفت با «ابهامات قابل توجهی» مواجه است

اوپک پیش‌بینی خود از عرضه و تقاضای جهانی نفت را در روز دوشنبه تا حد زیادی بدون تغییر رها کرد، زیرا هشدار داد ناشناخته‌های بزرگی مانند موارد کووید-19 در چین و تأثیر تلاش‌های غرب برای ناکام گذاشتن صادرات نفت روسیه، چشم‌انداز بازارهای انرژی را بسیار نامشخص کرده است.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت در گزارش ماهانه بازار خود، پیش‌بینی کمتری را برای تقاضای جهانی نفت اصلاح کرد و در عین حال تغییرات کوچکی در پیش‌بینی عرضه‌اش اعمال کرد و از ایجاد تغییرات در پیش‌بینی‌های رشد اقتصاد جهانی خودداری کرد.

گروه تولیدکنندگان نفت به مجموعه ای از “ابهامات قابل توجه” اشاره کرد که تصویر عرضه جهانی نفت از روند جنگ روسیه در اوکراین تا طرح گروه هفت برای محدود کردن قیمت نفت روسیه را مختل می کند که تحلیلگران نگرانند عرضه جهانی نفت را بیشتر مختل کند.

پس از حمله روسیه به اوکراین در اواخر فوریه، قیمت نفت به بالاترین سطح در سال‌های اخیر رسید. در روز دوشنبه، معاملات آتی نفت آمریکا با 3.47 درصد کاهش به 85.87 دلار در هر بشکه رسید که 31 درصد نسبت به بالاترین میزان در ماه مارس کاهش داشت، اما همچنان 14 درصد در سال جاری افزایش داشت. نفت خام برنت، معیار بین المللی، 2.85 دلار در هر بشکه کاهش یافت و به 93.14 دلار رسید.

در حالی که اوپک پیش بینی خود را برای رشد اقتصادی و تقاضای نفت تا حد زیادی بدون تغییر نگه داشت، اوپک همچنین هشدار داد که خطر “اختلال اضافی در تامین انرژی” در اتحادیه اروپا – که کنایه ای آشکار به برنامه های قریب الوقوع این اتحادیه برای ممنوعیت واردات نفت روسیه است – در خطر افزایش است. کاهش سرعت این قاره و سوق دادن آن به سمت رکود.

اوپک پیش بینی خود از رشد تقاضای جهانی نفت در سال جاری را 100 هزار بشکه در روز کاهش داد و به 2.5 میلیون بشکه در روز رساند. همچنین پیش بینی رشد تقاضای خود در سال 2023 را 100000 بشکه در روز کاهش داد و به 2.2 میلیون بشکه در روز رساند.

دولت بایدن پس از صدور مجوز بزرگترین آزادسازی تا کنون از ذخایر نفت استراتژیک اضطراری ایالات متحده، نشان می دهد که او به زودی تلاش خواهد کرد تا ذخایر نفت را دوباره پر کند. WSJ توضیح می‌دهد که چگونه این استراتژی می‌تواند قیمت بنزین را کاهش دهد و چرا برخی نسبت به کارآمدی آن تردید دارند. تصویر: علی لارکین

اوپک تغییرات جزئی در انتظارات خود برای عرضه نفت از کشورهای تولیدکننده نفت که بخشی از کارتل نیستند، انجام داد. این کشور پیش‌بینی رشد عرضه غیراوپک خود برای سال 2022 را 30 هزار بشکه در روز کاهش داد و به 1.90 میلیون بشکه در روز رساند. برای سال 2023، پیش بینی های خود را 20000 بشکه در روز افزایش داد و به 1.54 میلیون بشکه در روز رساند.

این کارتل پیش بینی خود را برای رشد اقتصادی جهانی 2.7 درصد در سال جاری و 2.5 درصد در سال 2023 ثابت نگه داشته است.

بازار نفت همچنان که از پیامدهای تهاجم روسیه به اوکراین و اختلال در عرضه جهانی نفت که در نتیجه آن رخ داده است، در خود می‌پیچد، اما در حال آماده‌سازی برای تحریم‌های جدید علیه روسیه است که قرار است از اوایل ماه آینده به اجرا گذاشته شود و تهدیدی برای کاهش بیشتر عرضه جهانی نفت است.

در دسامبر اتحادیه اروپا قرار است واردات نفت خام روسیه را ممنوع کند و شرکت های خود را از بیمه و تامین مالی صادرات نفت روسیه در هر نقطه از جهان منع کند. بریتانیا اعلام کرده است که محموله های نفتی روسیه را نیز از بازار بیمه کشتیرانی لندن حذف خواهد کرد.

در همان روز، طرحی برای محدود کردن قیمت نفت روسیه که توسط کشورهای G-7 آماده شده بود، اجرایی خواهد شد. این طرح به شرکت های غربی اجازه می دهد تا در صورت فروش نفت در سطح معین یا کمتر از آن، صادرات نفت روسیه را تسهیل کنند.

افکار خود را به اشتراک بگذارید

بزرگترین برداشت شما از آخرین گزارش نفتی اوپک چیست؟ به گفتگوی زیر بپیوندید.

یکی دیگر از ابهامات عمده برای بازارهای نفت: خود اوپک. این کارتل و متحدانش به رهبری روسیه قرار است یک روز قبل از اجرایی شدن تحریم ها گرد هم بیایند و تولید نفت خود را تعدیل کنند. تولید اوپک به تنهایی حدود 40 درصد از عرضه جهانی نفت را تشکیل می دهد.

در آخرین نشست خود در اوایل اکتبر، گروهی که در مجموع به عنوان اوپک پلاس شناخته می‌شود، موافقت کرد که اهداف تولید خود را 2 میلیون بشکه در روز کاهش دهد که بزرگترین کاهش تولید از زمان آغاز همه‌گیری بود. این اقدام با انتقاد کشورهای مصرف کننده نفت غربی مانند ایالات متحده مواجه شد زیرا تهدید کرد که قیمت نفت را بالاتر می برد و بر فشارهای تورمی در سراسر اقتصاد جهانی می افزاید.

بنویسید ویل هورنر در [email protected]

حق چاپ ©2022 Dow Jones & Company, Inc. تمامی حقوق محفوظ است. 87990cbe856818d5eddac44c7b1cdeb8

در نسخه چاپی 15 نوامبر 2022 با عنوان «اوپک چشم انداز ابری در بازار نفت می بیند» ظاهر شد.

Nylah Rasmussen

قادر به تایپ با دستکش بوکس نیست. گیک الکل. دانشجوی بی عذرخواهی ایجاد کننده. کاوشگر بسیار جذاب تلویزیون نینجا. علاقه مند به وب معمولی معتاد آبجو

تماس با ما