تایوان از نظر یک دارایی استراتژیک رو به پایان است مهندسان

مهندسانی مانند رویال لی، 31 ساله، یکی از دلایلی هستند که تایوان بزرگترین تولید کننده قراردادی ریزتراشه هایی است که تقریباً تمام لوازم الکترونیکی را تامین می کند.

هنگامی که یک ویروس کامپیوتری ماشین آلات کارفرمایش، شرکت تولید نیمه هادی تایوان را فلج کرد. لی یک شیفت 48 ساعته برای کمک به رفع مشکل کشید. سال هاست که او شبانه روز به تماس های تلفنی پاسخ می دهد. اما در اواخر سال 2021، پس از پنج سال فداکاری، او از زنگ تلفن خود ترسیده بود. غرامت سالانه 105000 دلاری او، مبلغی که در تایوان مورد حسادت بود، برای او کافی نبود.

در دهه گذشته، TSMC، همانطور که این شرکت شناخته می‌شود، در رقابت برای ساخت کوچک‌ترین – و سریع‌ترین – ریزتراشه‌ها، نسبت به رقبای خود مانند اینتل و سامسونگ پیشی گرفته است. تا حد زیادی به دلیل نبوغ مهندسان خود، TSMC به یکی از مهم ترین شرکت های ژئوپلیتیکی در جهان تبدیل شده است.

امروزه، بسیاری در صدر صنعت نیمه هادی تایوان می ترسند که قلمرو جزیره کوچک نتواند تقاضای فزاینده برای نسل جدیدی از مهندسان را حفظ کند. کاهش جمعیت، تقاضای فرهنگ کاری و فراوانی مشاغل فناوری رقیب به این معنی است که کارگران روز به روز کمیاب تر شده اند.

مخاطرات بسیار زیاد است. برخی از استراتژیست‌های نظامی استدلال می‌کنند که تسلط TSMC در ریزتراشه‌ها تضمینی برای تایوان در برابر تهاجم چین است – تا حدی به این دلیل که ایالات متحده باید از چنین قطعه مهمی از زنجیره تامین خود دفاع کند.

بحران استعداد تایوان با موفقیت TSMC در هم تنیده است. تعداد کارکنان این شرکت در دهه گذشته تقریباً 70 درصد افزایش یافته است، در حالی که نرخ تولد تایوان به نصف کاهش یافته است. استارت‌آپ‌ها در زمینه‌های امیدوارکننده مانند هوش مصنوعی، مهندسان برتر را جذب می‌کنند. در استخدام، TSMC باید با شرکت های اینترنتی مانند گوگل و شرکت های نیمه هادی خارجی مانند ASML هلند رقابت کند، که به طور کلی تعادل بین کار و زندگی و مزایایی مانند غذای رایگان را ارائه می دهند.

رهبران TSMC از فرهنگ کار سخت و معروف این شرکت دفاع کرده اند که به آن کمک کرده تا به یک غول ۴۴۰ میلیارد دلاری با ۷۳۰۰۰ کارمند تبدیل شود. موریس چانگ، مؤسس، اخیراً از نظم و انضباط نظامی که انتظارش را داشت دفاع کرد – به گفته او، همسران زمانی که TSMC کارمندان را در نیمه‌شب به کار فرا می‌خواند دوباره به خواب می‌روند. اما در سال های اخیر، مارک لیو، رئیس TSMC، بارها اذعان کرده است که بزرگترین چالش پیش روی صنعت نیمه هادی تایوان کمبود استعداد آن است.

بزرگترین پلتفرم کاریابی تایوان، 104 Job Bank، تا اوت بیش از 33000 فهرست برای مشاغل صنعت تراشه داشت. بر اساس گزارش موسسه تحقیقات فناوری صنعتی وابسته به دولت، سال گذشته، بخش تراشه‌های تایوان حدود 326000 نفر را استخدام کرده است.

TSMC مجبور شده است استراتژی های استخدام خود را تنظیم کند. این کانال کانال های استخدام را گسترش داده و حقوق پایه خود را برای فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد افزایش داده است، که اکنون می توانند انتظار دریافت غرامت متوسط ​​سالانه تا 65000 دلار را داشته باشند. این سازمان جذب دانشجویان فارغ التحصیل تایوانی را در ماه سپتامبر، بسیار زودتر از فصل متعارف کاریابی در ماه مارس، آغاز می کند و حتی شروع به پرورش دانش آموزان دبیرستانی با کلاس های آنلاین در مورد اصول اولیه نیمه هادی ها کرده است.

برن لین، معاون سابق TSMC و رئیس فعلی کالج تحقیقات نیمه هادی دانشگاه ملی Tsing Hua، گفت: «بسیاری از شرکت ها برای یافتن نامزدهای مناسب در تلاش هستند.

آقای او می‌گوید: «اکنون وقتی به دنبال استعداد می‌گردند، خیلی حساس نیستند. لین گفت. “شما لزوما مجبور نیستید مهندسی برق یا علوم کامپیوتر بخوانید.”

کالج آقای لین هدز یکی از چهار مدرسه تخصصی نیمه هادی است که توسط دولت تایوان در سال 2021 در پاسخ به درخواست بازیگران صنعت مانند آقای تایوان برای اقدام تاسیس شد. لیو و تسای مینگ کای، رئیس شرکت طراحی تراشه MediaTek.

تسای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان، در مراسم رونمایی از آقای تایوان گفت: “در پرورش استعدادهای نیمه هادی، ما با زمان مسابقه می دهیم.” کالج نیمه هادی لین.

چالش های پیش روی صنعت تراشه تایوان در بحبوحه بحران جهانی است. در چین، جایی که مقامات به دنبال جذب مهندسان تایوانی برای ایجاد صنعت نوپای تراشه‌های این کشور هستند، آکادمی علوم چین تحت حمایت دولت از «کمبود جدی» کارگران واجد شرایط نگران است. بر اساس یک برآورد، صنعت ریزتراشه چین 200000 نفر کوتاه بود.

در ایالات متحده، تلاش‌های دولت برای استفاده از میلیاردها دلار یارانه برای جذب نیروگاه‌های نیمه‌رسانا، اینتل، سامسونگ، TSMC و دیگران را برانگیخت تا برنامه‌های خود را برای کارخانه‌های جدید اعلام کنند. اما نظرسنجی از مدیران نشان داد که کمبود استعداد همچنان یک مشکل است.

در TSMC، شکاف استخدام در خانه، بر تلاش‌های آن برای ساخت کارخانه‌ها و آموزش کارگران در خارج از تایوان فوریت افزوده است. برخلاف اکثر شرکت‌های بزرگ سخت‌افزاری که مدت‌هاست تحقیقات و تولید را در سراسر جهان گسترش داده‌اند، TSMC اکثریت قریب به اتفاق کارخانه‌های تولید تراشه خود را که به عنوان fabs شناخته می‌شوند، در تایوان ساخته است. به گفته ویلی شیه، استاد دانشکده بازرگانی هاروارد، خوشه‌بندی بهترین کارمندان و تامین‌کنندگان و همچنین اکثر کارخانه‌های پیشرفته در طول سال‌ها به آن کمک کرده است، اما این شرکت باید به دنبال فراتر از تایوان باشد.

او گفت: “اگر من جای TSMC بودم، در یافتن مکان های دیگری که بتوانم آن استعدادها را پیدا کنم، جدی می شدم.”

Wu Chih-I، مدیر مرکز تحقیقات مشترک TSMC و دانشگاه ملی تایوان، گفت که ساخت نیمه هادی ها به کارکنان ماهر و منظم نیاز دارد و این بخشی از دلیل برتری TSMC در آن است.

آقای. وو، که در اوایل کار خود به عنوان مهندس در اینتل کار می کرد، گفت که امروزه کارگران فناوری بیشتر به شغل هایی علاقه مند هستند که با علایقشان مطابقت داشته باشد، نه اینکه فقط به دنبال حقوقی مانند نسل او باشند.

“اگر فشار مالی قابل توجهی ندارید، ممکن است شغلی را انتخاب کنید که تقاضای کمتری داشته باشد، حتی اگر به معنای رد شدن از حقوق بالا و آینده امیدوار کننده شغل نیمه هادی باشد.”

آقای. لی، کارمند سابق TSMC، گفت تایوانی‌های جوان کمتر تمایل دارند تجربه طاقت‌فرسا کار در یک کارخانه را تحمل کنند.

آقای می‌گوید: «این دیگر مثل گذشته با شکوه نیست. لی که اکنون به عنوان توسعه دهنده وب برای یک شرکت آمریکایی کار می کند.

جیسون چین، معاون ارشد 104 Job Bank، گفت TSMC و سایر شرکت‌های تولید تراشه هرگز بدون بهبود شرایط کاری، گردش مالی را متوقف نخواهند کرد.

این فقط در مورد کارگرانی مانند Mr. لی که با کار طاقت فرسا نگه داشتن گیاهان روبه‌رو است، اما همچنین محققان مهمی که راه‌های جدیدی برای ساختن تراشه‌ها سریع‌تر می‌اندیشند.

فرانک لین، 30 ساله، یکی از محققان TSMC است که به دلیل اینکه کار را خسته کننده و ناکامل می دانست، آنجا را ترک کرد. نقش او به عنوان مهندس محصول و طراح تراشه به اندازه سایرین در شرکت فشار زیادی نداشت، اما با این وجود تلاش کرد و میل به معنای بیشتر و احساس موفقیت داشت. با وجود اینکه او مدرک کارشناسی ارشد خود را از یکی از معتبرترین دانشگاه های تایوان گرفته بود، مسئولیت ناچیزی به او محول شد و وظایف روزمره به او محول شد.

«اگرچه مقدار پولی که من به دست می‌آورم همچنان در حال افزایش است، آیا این تمام چیزی است که در زندگی وجود دارد؟» او به یاد می آورد که اغلب در محل کار فکر می کند، وقتی که در انباری دفتر که نور آفتاب می نشیند. پس از کمتر از سه سال در شرکت، او به تنهایی به عنوان یک مشاور مالی مستقل شروع به کار کرد. او به عقب نگاه نکرده است. مردم می خواهند برای خودشان کار کنند. در حال حاضر امکانات زیادی در دنیای بیرون وجود دارد.»

Cole Rasmussen

متخصص ترم بیکن عاشق معمولی قهوه. علاقه مند به مسافرت هاردکور ماون اینترنتی جذاب و ظریف. دانشجو.

تماس با ما