سویاتک بر موچووا غلبه کرد و دوباره اوپن فرانسه را برد

ایگا سویاتک بار دیگر ملکه خاک رس شد.

سویاتک، شماره جهانی 1 از لهستان، با غلبه بر کارولینا موچوا از جمهوری چک، روز شنبه قهرمان مسابقات انفرادی زنان آزاد فرانسه شد.

موچووا که بازی روان و ورزشی او یکی از بهترین اسرار ورزش برای سال ها بوده است، زود با اشتباهات دست و پنجه نرم کرد اما فرم خود را پیدا کرد و به سویاتک فینال زندگی خود را داد و او را مجبور کرد تا از تمام روش های بالینی و بی امان استفاده کند. او را به مدت بیش از یک سال به برترین بازیکن جهان – و سپس برخی – تبدیل کرده بود.

سویاتک در یک نبرد نفس گیر و بالا و پایین که با یکی از بزرگترین مراحل این ورزش روبرو شد، 6-2، 5-7، 6-4 از موچووا پیشی گرفت. هنگامی که سرویس دوم موچووا در اولین امتیاز مسابقه سویاتک وارد تور شد، سویاتک راکت خود را رها کرد و دستانش را به سمت چشمانش آورد، در حالی که موچووا برای یک آغوش تبریکی که به دست آورده بود دور تور می آمد.

به زودی منظره‌ای آشنای فزاینده‌ای پیدا شد که سویاتک در جایگاه‌ها ظاهر شد تا با تیمش جشن گرفته شود و چند کلمه آرام با روانشناس ورزشی‌اش، داریا آبراموویچ، که وقتی او نوجوانی متزلزل بود با او شروع به کار کرد و کمک کرد تا او را به شکلی درآورد. قهرمان فولاد

سویاتک در مورد پیروزی خود در کم بیان آن روز گفت: “یک چالش بزرگ”. “واقعا به خودم افتخار می کنم که این کار را کردم.”

سویاتک از سال 2020 در رولان گاروس عملاً شکست ناپذیر بوده است. با پیروزی روز شنبه، او سومین عنوان انفرادی اوپن فرانسه را در چهار سال گذشته به دست آورد. از سال 2019، رکورد او در مسابقاتی که به فینال می رود، 28-2 بود، که ممکن است با رکورد 112-3 رافائل نادال رقابت نکند، اما به او زمان می دهد. سویاتک هفته گذشته 22 ساله شد و چند نکته مبنی بر کند شدن سرعتش را ارائه کرد.

به غیر از جنگ های گاه و بیگاه با روانش، به نظر می رسد که او هر سال بهتر می شود، به خصوص در مسابقات آزاد فرانسه، تورنمنتی که او بیش از هر تورنمنتی دوست دارد.

برای موچووا، فینال یک بازگشت قابل توجه از یک سال پیش داشت، زمانی که در مسابقه انفرادی دور سوم در رولان گاروس مچ پایش پیچ خورد و مجبور شد کنار بکشد. این آسیب‌دیدگی آخرین مورد از یک سری آسیب‌دیدگی بود که مدت‌ها او را از درک پتانسیلی که بسیاری از مربیان، بازیکنان و کارشناسان این بازی سال‌ها در او دیده‌اند، باز داشت.

این باخت باعث شد او از 200 نفر برتر خارج شود و مجبور شد برای بازیابی جایگاه خود در یک سری مسابقات کوچکتر شرکت کند. او وارد این تورنمنت شد و در رتبه 43 جهان قرار گرفت، اگرچه تعداد کمی در تنیس معتقد بودند که 42 زن بهتر از موچوا وجود دارد.

اما بازی در فینال گرند اسلم برای اولین بار برای هر بازیکنی یک چالش است، به خصوص در برابر بهترین های جهان. سویاتک پنج بازی اول خود در این مسابقات را پشت سر گذاشته بود. او چهار ست از شش ست اول خود را بدون واگذاری برنده شد. سپس او تنها هفت بازی را در دو مسابقه بعدی خود باخت.

بئاتریز حداد مایا از برزیل در نیمه نهایی سوئیاتک را برای مدتی ناراحت کرد و او را در اطراف زمین هل داد و در ست دوم به تساوی بریک زد، اما او با هر دلیلی به فینال رسید که معتقد بود در پایان روز جام را بالای سر خواهد برد. .

این ایمان در دقایق ابتدایی مسابقه قوی‌تر شد، زیرا سیالیت و ترکیبی از قدرت و ظرافتی که موچوا در بهترین روزهایش با آن بازی می‌کرد در هیچ کجا یافت نمی‌شد. او توپ‌ها را به صورت گسترده و بلند پخش می‌کند، شوت‌های آسانی را به وسط تور می‌زند و امتیازات زیادی به سویاتک می‌دهد.

هیچ ساعتی وجود ندارد که طول یک مسابقه تنیس را تنظیم کند، اما بیشتر ورزش مربوط به کنترل زمان است، یعنی یافتن راهی برای ایجاد احساس عجله در حریف، مثل اینکه او شانسی برای رسیدن به توپ ندارد، در حالی که متوجه می شود. چگونه تمام وقت دنیا را به خود اختصاص دهید بیش از یک سال است که امضای سویاتک بوده است و دقیقاً همان کاری است که او با موچوا در روز شنبه انجام داد.

زمانی دو سال پیش بود که او یکی از خلاق ترین بازیکنان جهان بود. بازی او شامل بک هندهای چمباتمه زده و مجموعه ای از فورهندها با شش نوع چرخش مختلف بود. در همه اینها هنر وجود داشت، اما او تقریباً به همان اندازه برنده نشد.

اکنون سویاتک به اندازه‌ای که آنها را به دست می‌آورد، امتیازات برنده‌ای را به دست نمی‌آورد، و در اولین فرصت با فورهند بزرگ خود به دنبال برنده‌ها می‌رود. هر چه نکته کوتاهتر باشد، کمتر باید فکر کند.

او هرگز راه خود را برای ورود به مسابقه آسان نمی کند. او از همان ابتدا به دنبال تسلط بر آن است. وقتی نقطه‌ای به پایان می‌رسد، او برای شروع مرحله بعدی، مثل اینکه برای گرفتن قطار عجله می‌کند، ست‌ها و مسابقات را شخم می‌زند، طوری که انگار بلیت کنسرت تیلور سویفت را گرفته است.

برای اینکه موچوا شانسی داشته باشد، باید ساعت را با افزایش امتیاز و یافتن زمان کافی برای راحتی در بزرگترین مرحله حرفه‌اش کنترل کند.

سویاتک اولین بریک سرویس موچوا و برتری خود را پس از تنها هفت دقیقه انجام داد. او پس از یک ساعت 6-2، 3-0 پیش افتاد، در حالی که موچوا هنوز در تلاش بود تا جای خود را پیدا کند.

موچوا درباره تجربه رویارویی با سویاتک گفت: «توپ‌ها به سرعت در حال آمدن هستند. “اگر فرصتی دارید باید از آن استفاده کنید زیرا ممکن است فرصت دیگری وجود نداشته باشد.”

و سپس او انجام داد. شوت به شات، نقطه به نقطه، بازی به بازی، او این کار را کرد. ضربات واضح و دقیق می‌شدند، نقطه‌ها کشیده می‌شدند، در لحظاتی که به نظر می‌رسید در حال رقصیدن است، با زیبایی وارد عکس‌هایش می‌شد. رگبارهای او در حالی که جمعیت مملو از بیش از 15000 طرفدار نام او را فریاد می زدند و از او اصرار می کردند، گاز می خورد.

سویاتک تکان خورد و وقتی مسابقه تا دو ساعت پیش رفت، همه چیز در یک ست یکنواخت بود. دو دقیقه بعد، موچووا برای سومین بار متوالی سرویس سویاتک را شکست و اولین برتری خود را در روز داشت.

موچوا و سویاتک از سال 2019 هیچ مسابقه رقابتی انجام نداده بودند، قبل از اینکه هر یک از آنها خود را در صدر بازی تثبیت کنند. اما آنها از آن زمان تاکنون بارها تمرین کرده اند و سویاتک استعدادهای موچوا را به هیجان آورده است.

سویاتک در مورد رقیبش گفت: “لمس عالی.” او همچنین می تواند سرعت بازی را افزایش دهد. او با این نوع آزادی در حرکاتش بازی می کند، نمی دانم. و او تکنیک فوق العاده ای دارد.”

همه آن‌ها شنبه در یکی از بزرگترین استیج‌های این ورزش، در یکی از فینال‌های بزرگ گرند اسلم در خاطرات اخیر برگزار شد. سویاتک که به یک برتری غیرقابل غلبه سرعت رسیده بود، در حالی که موچووا فرم خود را پیدا کرد، تکان خورد، سپس در ست تصمیم گیری دو بار با شکست سرویس مبارزه کرد و پاسخ ها و شوت های مورد نیاز خود را پیدا کرد.

سویاتک هرگز در فینال گرند اسلم شکست نخورده بود و همه آن مسابقات را در ست های مستقیم برد. یکی از معدود سؤالات ماندگار این بود که اگر همه چیز در خط بود به بوته ی ست سوم هل داده شود، چگونه پاسخ می دهد.

در ابتدا ظاهر خوبی نداشت. او با دو خطا به موچووا باز هم یک سرویس استراحت داد تا ست تعیین کننده را شروع کند و در حالی که موچووا به برتری 2-0 رسید تمام شده به نظر می رسید.

مری کاریلو، مفسر باسابقه تنیس، دوست دارد بازیکنان را به دو گروه تقسیم کند – آنهایی که دندان نیش دارند و آنهایی که ندارند، کسانی که فقط از جلو برنده نمی شوند، بلکه از شانس نزاع و مبارزه تا توپ نهایی لذت می برند. کسانی که آن را بسته بندی می کنند

موچوا هواداران خود را در نیمه نهایی و در بازگشت خود در روز شنبه نشان داده بود. حالا نوبت سویاتک بود. او 12 امتیاز از 14 امتیاز بعدی را به دست می آورد تا تنها برای تماشای گاز گرفتن موچوا یک بار دیگر پیش بیفتد و ست سوم را به یک ترن هوایی تبدیل کند.

او پشت توپ‌های عمیقی که سویاتک در حال دویدن بود، به جلو حرکت می‌کرد و با لمس یا ضربه زدن یا ضربه زدن به خط، امتیازات را به پایان می‌رساند، سرویس خود را نگه می‌داشت و سویاتک را برای برتری 4-3 شکست.

سویاتک گفت: «بعد از فراز و نشیب های زیاد، دیگر به امتیاز فکر نکردم. “من می خواستم از شهودم استفاده کنم.”

این کار کرد. برتری موچوا هفت دقیقه به طول انجامید، تا اینکه یک دراپ شات نابهنگام به انتهای تور رسید و سویاتک حتی یک بار دیگر صدای کر کننده نام او را با ضربان طبل باس شنید.

«ایگا شماره است. موچوا گفت: 1 در جهان و من خیلی نزدیک بودم.

در حالی که موچوا در حال خدمت برای ماندن در مسابقه بود، سویاتک در بازگشت خود به پای موچووا هدف مرده ای گرفت و اهداف او را میخکوب کرد و موچوا را روی پاشنه های او و در یک سوراخ سریع قرار داد. زمانی که موچووا فورهند را بیرون کشید، دو امتیاز مسابقه به دست آمد. با یک خطای مضاعف از Muchova، Swiatek تاج خود را به دست آورد، ملکه خاک رس برای یک سال دیگر.

او در مراسم اهدای جوایز به تیمش گفت: «ببخشید که اینقدر سخت هستم.

چهار فینال گرند اسلم چهار جام قهرمانی. برترین ها در جهان. سوئیاتک اصلاً سخت به نظر نمی رسد.

Sadie Kirk

کارشناس فرهنگ پاپ. موسیقی نینجا. عاشق غذا. نویسنده. دوست حیوانات در همه جا. گورو معمولی بیکن.

تماس با ما