وضعیت بحرانی بشردوستانه در جمهوری آفریقای مرکزی

از این تعداد، 2.4 میلیون نفر دارند نیازها آنقدر شدید و پیچیده است که بقا و حیثیت آنها در خطر استمحمد آگ آیویا، هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در CAR به خبرنگاران در ژنو گفت.

درگیری در سودان همسایه نیازها را تشدید کرده است و یک طرح بشردوستانه 465 میلیون دلاری برای این کشور اصلاح شده است که شامل حمایت از حدود 25000 شهروند سودانی و CAR که از جنگ فرار می کنند و همچنین جوامع محلی میزبان آنها است.

ما اولویت کمک به آسیب پذیرترین افراد است بخش‌هایی از جامعه آفریقای مرکزی.» علاوه بر این، ما به حمایت از کسانی که از این بیماری رنج می برند ادامه خواهیم داد پیامدهای درگیری در سودانهم از آوارگان و هم از جامعه میزبان.»

آوارگی، سیل و توسعه نیافتگی

آقای. Ag Ayoya زمینه ای برای بحران انسانی در CAR فراهم کرد.

درگیری‌های نظامی مکرر بین گروه‌های مسلح مختلف، از هر پنج نفر یک نفر را از خانه‌های خود بیرون کرده و آنها را مجبور به پناه بردن به سایر نقاط کشور یا آن سوی مرز کرده است.

سیل سال گذشته نیز بیش از 100000 نفر را تحت تاثیر قرار داده است، تقریباً سه برابر بیشتر از موارد قبلی و بیش از 6000 خانه ویران شد.

وی افزود: «کشور همچنین با دهه‌ها کمبود سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، خدمات و معیشت اجتماعی-اقتصادی کافی مشخص شده است».

خدمات اولیه اغلب در دسترس نیستند برای جمعیت، بدتر شدن شرایط زندگی مردم و فرسایش تاب آوری آنها به حدی است که اکثریت بزرگی مجبور به اتخاذ مکانیسم های مقابله ای منفی می شوند.

“هزینه انسانی ویرانگر”

در نتیجه، از هر پنج شهروند سه نفر به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند و بهداشت، و تنها 55 درصد از کودکان مدرسه ابتدایی را به پایان می رساند.

همچنین “هزینه انسانی ویرانگر” نیز وجود دارد هر ساعت دو زن یا دختر قربانی خشونت جنسیتی می شوند. تنها در سه ماهه اول سال نزدیک به 5000 مورد گزارش شده است.

جنگ و فشارهای همه گیر

وی گزارش داد که وضعیت بشردوستانه به دلیل درگیری در سودان همسایه بدتر شده است. خانواده‌های آسیب‌پذیر به دلیل تأثیر ترکیبی همه‌گیری کووید-19 و پیامدهای تهاجم روسیه به اوکراین، تأمین نیازهای اولیه خود را دشوار می‌دانستند.

او گفت: «ورود نزدیک به 14000 پناهجو سودانی و بازگردانده شده از آفریقای مرکزی به شمال شرق و همچنین پایان تردد تجاری در سراسر مرز، فشار بیشتری را بر منابع محدود موجود برای 130000 مردم بسیار آسیب پذیر در منطقه وارد می کند. آگ ایویا گفت.

مسابقه با زمان

او همچنین بر دشواری‌های ارسال کمک‌های بشردوستانه در CAR تأکید کرد، که «اغلب مسابقه‌ای با زمان و یک وضعیت امنیتی ناپایدار است».

در طول فصل بارانی، بخش‌های بزرگی از کشور از طریق جاده غیرقابل دسترسی است و نیاز به بالابر هوایی دارد، در حالی که «از سال 2022 تقریباً هر روز دوم، یک امدادگر خشونت یا یک حادثه امنیتی را تجربه می کند

او گفت که با وجود این چالش ها، شرکای بشردوستانه به یافتن راه هایی برای حمایت از جوامع آسیب پذیر ادامه می دهند.

بسیج برای مواقع اضطراری

آنها در سال 2022 به نزدیک به دو میلیون نفر رسیدیا بیش از 90 درصد از افراد مورد هدف و 658000 نفر تنها در سه ماه اول امسال.

وی افزود که شرکای کمکی نیز در مواجهه با شرایط اضطراری به سرعت بسیج می شوند.

وی گفت: «در چند هفته اول پس از آغاز درگیری در سودان، شرکای بشردوستانه 155 تن محموله اضطراری را در شمال شرق پیش از شروع فصل بارانی پیش بینی کردند و از آن زمان تاکنون کمک های نجات جان خود را توزیع کرده اند.

یک الحاقیه به طرح واکنش بشردوستانه 2023 برای CAR نیز ایجاد شد.

این کار برای منعکس کردن نیازهای بودجه اضافی 69 میلیون دلاری برای کمک به 25000 نفری که از جنگ فرار می کنند – شهروندان سودانی و اتباع بازگشته – و تقریباً 25000 عضو جوامع میزبان انجام شد.

Kellen Odom

مدافع رسانه های اجتماعی گیک غذا. کاوشگر. علاقه مندان به تلویزیون پیشگام بیکن افراطی. کل نینجا اینترنت. تنظیم کننده.

تماس با ما