کنفرانس اقیانوس سازمان ملل با فراخوان برای تعهد بیشتر جهانی برای رسیدگی به وضعیت وخیم اقیانوس پایان می یابد |

به رسمیت شناختن گذشته “شکست جمعی” در بیانیه نهایی کنفرانسرهبران جهان خواستار جاه طلبی بیشتر برای اطمینان از رسیدگی به وضعیت وخیم اقیانوس شدند و صریحاً اذعان کردند که “عمیقاً از وضعیت اضطراری جهانی که با اقیانوس مواجه است” نگران شده اند.

در اختتامیه، میگل دی سرپا سوارس، معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در امور حقوقی، از میزبانان مشترک – پرتغال و کنیا – به دلیل موفقیت عظیم کنفرانس قدردانی کرد.

“[The Conference] به ما داده است فرصتی برای بازگشایی مسائل مهم و ایجاد ایده های جدید. همچنین کار باقی مانده و نیاز به افزایش آن کار برای بازیابی اقیانوس ما را روشن کرد. سرپا سوارس گفت، و افزود که اکنون ضروری است که جریان را تغییر دهیم.

بیش از 6000 شرکت کننده از جمله 24 رئیس دولت و دولت و بیش از 2000 نماینده جامعه مدنی در کنفرانس شرکت کردند و از اقدامات فوری و ملموس برای مقابله با بحران اقیانوس حمایت کردند.

شکست جمعی

تشخیص یک “شکست در دستیابی به اهداف جمعی مرتبط با اقیانوس«تا کنون، رهبران تعهد خود را متعهد به انجام اقدامات فوری و همکاری در همه سطوح برای دستیابی کامل به اهداف در اسرع وقت کردند.


بین چالش هایی که اقیانوس با آن مواجه است فرسایش سواحل، سطح دریاها، آبهای گرمتر و اسیدی تر، افزایش آلودگی دریایی، بهره برداری بیش از حد از ذخایر ماهی و کاهش تنوع زیستی دریایی.

سیاستمداران ارشد شرکت کننده در لیسبون با اذعان به اینکه تغییرات اقلیمی “یکی از بزرگترین چالش های زمان ما” است، و نیاز به “اقدام قاطعانه و فوری برای بهبود سلامت، بهره وری، استفاده پایدار و انعطاف پذیری اقیانوس و اکوسیستم های آن” تاکید کردند. اقدامات علمی و نوآورانه در کنار همکاری های بین المللی برای ارائه راهکارهای لازم ضروری است.

رهبران با فراخوان برای تغییر دگرگون کننده، بر لزوم رسیدگی به اثرات تجمعی یک سیاره در حال گرم شدن، بر اقیانوس، از جمله تخریب اکوسیستم و انقراض گونه ها تاکید کردند.

تاکید مجدد بر تعهدات

امضاکنندگان با تاکید مجدد بر اینکه اقیانوس برای حیات در سیاره ما و آینده ما اساسی است، بر اهمیت ویژه اجرای توافقنامه پاریس در سال 2015 و پیمان آب و هوای گلاسکو در نوامبر گذشته برای کمک به تضمین سلامت، بهره‌وری، استفاده پایدار و انعطاف‌پذیری تاکید کردند. اقیانوس.

ما متعهد به توقف و معکوس کردن کاهش سلامت اکوسیستم‌ها و تنوع زیستی اقیانوس، و حفاظت و بازیابی انعطاف‌پذیری و یکپارچگی اکولوژیکی آن هستیم.

تعهدات داوطلبانه عبارتند از:

  • چالش حفاظت از سیاره ما حداقل 1 میلیارد دلار برای حمایت از ایجاد، گسترش و مدیریت مناطق حفاظت شده دریایی تا سال 2030 سرمایه گذاری خواهد کرد.
  • بانک سرمایه گذاری اروپا 150 میلیون یورو اضافی را در سراسر منطقه کارائیب به عنوان بخشی از ابتکار اقیانوس های پاک برای بهبود انعطاف پذیری آب و هوا، مدیریت آب و مدیریت پسماندهای جامد گسترش خواهد داد.
  • پرتغال متعهد شد که اطمینان حاصل کند که 100 درصد از مناطق دریایی تحت حاکمیت یا صلاحیت قضایی پرتغال در وضعیت محیطی خوب ارزیابی می شود و تا سال 2030 30 درصد از مناطق دریایی ملی را طبقه بندی می کند.
  • کنیا در حال حاضر در حال توسعه یک برنامه استراتژیک ملی اقتصاد آبی، فراگیر و چندجانبه محور است. کنیا همچنین متعهد به توسعه یک برنامه اقدام ملی در زمینه زباله های پلاستیکی دریایی مبتنی بر دریا است.
  • هند متعهد به کمپین دریاهای پاک ساحلی است و در راستای ممنوعیت پلاستیک های یکبار مصرف کار خواهد کرد.

بیانیه لیسبون ادامه داد: «ما خواستار یک چارچوب جاه طلبانه، متعادل، عملی، مؤثر، قوی و متحول کننده برای تنوع زیستی جهانی پس از 2020 هستیم».

محیط‌های دریایی مقاوم و سالم پایه‌های تنظیم آب و هوا و توسعه پایدار با پتانسیل تولید غذا و انرژی برای میلیاردها نفر هستند.

در کنفرانس، بیش از 150 کشور عضو تعهدات داوطلبانه خود را برای حفظ یا حفاظت حداقل 30 درصد از اقیانوس جهانی انجام دادند. در مناطق حفاظت شده دریایی، و سایر اقدامات موثر حفاظتی مبتنی بر منطقه، تا سال 2030.

من تحت تاثیر تعهدات جدید هستم [countries made]، آقای. سرپا سوآرس در مراسم اختتامیه گفت: «تعهدات باید با سرعت اجرا و نظارت شوند». برخی از نمونه ها عبارتند از:

  • حفاظت یا بیش از 30 درصد از مناطق ملی دریایی تا سال 2030
  • دستیابی به خنثی کربن تا سال 2040
  • کاهش آلودگی پلاستیکی
  • افزایش مصرف انرژی های تجدیدپذیر
  • اختصاص میلیاردها دلار به تحقیق در مورد اسیدی شدن اقیانوس ها، پروژه های مقاوم سازی آب و هوا و نظارت، کنترل و نظارت

فراتر از 2030

دهه علوم اقیانوسی سازمان ملل برای توسعه پایدار (2021-2030) با هدف دستیابی به علمی مورد نیاز، برای اقیانوسی که می خواهیم، ​​است.

کمیسیون بین دولتی اقیانوس شناسی (IOC) سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) با مأموریت تولید و استفاده از دانش برای اقدامات تحول آفرین مورد نیاز برای دستیابی به یک اقیانوس سالم، ایمن و انعطاف پذیر برای توسعه پایدار تا سال 2030 و پس از آن، توسعه برای دهه اقدام است.

برای آن، چارچوب دهه برای تولید مدیریت آگاهانه اقیانوس، بازیابی ذخایر ماهی طراحی شده است. بسیج اقدامات برای شیلات پایدار و آبزی پروری پایدار برای غذای کافی، ایمن و مغذی.


یکی از بزرگترین تهدیدها برای اقیانوس های ما آلودگی انسان است.

بانک تصویر اقیانوس/ توماس هوریگ

یکی از بزرگترین تهدیدها برای اقیانوس های ما آلودگی انسان است.

این نیز برای کاهش انواع آلودگی های دریاییاز منابع زمینی و دریایی، و تلاش برای حفاظت موثرتر از دریا، و توسعه و اجرای اقداماتی برای انطباق با تغییرات آب و هوایی، کاهش خطر بلایا، و اثرات افزایش سطح دریا، همراه با کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از حمل و نقل دریایی.

رهبران سیاسی با درک اینکه کشورهای در حال توسعه، به ویژه کشورهای در حال توسعه جزیره‌ای کوچک (SIDS) و کشورهای کمتر توسعه‌یافته، با چالش‌های ظرفیت خاصی مواجه هستند، متعهد به تقویت تلاش‌های جمع‌آوری داده‌ها و افزایش همکاری در همه سطوح برای به اشتراک گذاشتن دانش هستند.

بعد از لیسبون

تامین مالی یکی دیگر از تمرکزهای ویژه این اعلامیه است. این سند هفت صفحه ای بیان می کند که برای هدایت به سمت راه حل های پایدار مبتنی بر اقیانوس، و افزایش راه حل های مبتنی بر طبیعت، و همچنین رویکردهای مبتنی بر اکوسیستم برای حمایت از انعطاف پذیری، بازسازی و حفاظت از اکوسیستم های ساحلی، باید منابع مالی نوآورانه ای یافت شود.

اعلام می کند که کنفرانس ثابت کرد که اقتصاد آبی اکنون بخش بزرگی از امنیت آینده است از بشریت، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای اقیانوس، پیتر تامسون، خواستار منابع مالی بیشتر برای آن شد.


ماهیگیری پایدار معیشت در هائیتی را بهبود می بخشد.

UNDP/Pierre Michel Jean

ماهیگیری پایدار معیشت در هائیتی را بهبود می بخشد.

وی خاطرنشان کرد که دبیرکل پس از اعلام هشدار قرمز برای بشریت، بر اجماع فشار آورده است. تامسون افزود که سال 2022 به عنوان یک “سال فوق العاده” صرفه جویی می کند و از جوانان می خواهد که برای همه بحث ها در مورد آینده اقیانوس ها و حرکت رو به جلو پشت میز مذاکره باشند.

میگل دی سرپا سوارس در گفتگو با اخبار سازمان ملل افزود که کنفرانس اقیانوس سازمان ملل تنها کانون اقدامات اقیانوسی در سال جاری نبود.

در چند ماه آینده، ما چندین رویداد حیاتی خواهیم داشت که فرصت‌های زیادی برای نشان دادن تعهدات و جاه‌طلبی ما برای تغییر مسیر به نفع پایداری اقیانوس‌ها فراهم می‌کند.


شرکت کنندگان در کنفرانس اقیانوس ملل متحد 2022 در لیسبون، پرتغال.

© رودریگو کابریتا

شرکت کنندگان در کنفرانس اقیانوس ملل متحد 2022 در لیسبون، پرتغال.

پس از این رویداد در لیسبون، مسیر نجات اقیانوس ما ادامه خواهد داشت از طریق کنفرانس بین دولتی در مورد معاهده تنوع زیستی دریایی مناطق خارج از صلاحیت ملی، مذاکرات چارچوب جهانی تنوع زیستی پس از 2020، و مذاکرات برای افزایش بودجه و اقدامات سازگاری آب و هوا در COP27 در مصر.

توانمندسازی جوانان، زنان و مردم بومی

رهبران با درک نقش مهم دانش، نوآوری و شیوه های بومی، سنتی و محلی که توسط مردم بومی برگزار می شود، و همچنین نقش علوم اجتماعی در برنامه ریزی، تصمیم گیری و اجرا، خواستار مشارکت معنادار جوامع محلی هستند.


داوطلبان جوانی که از کنفرانس اقیانوس در لیسبون حمایت می کنند.

اخبار سازمان ملل/ الوتریو گووان

داوطلبان جوانی که از کنفرانس اقیانوس در لیسبون حمایت می کنند.

در این بیانیه تاکید شده است: «توانمندسازی زنان و دختران، زیرا مشارکت کامل، برابر و معنادار آنها در پیشرفت به سوی یک اقتصاد پایدار مبتنی بر اقیانوس و دستیابی به هدف 14 کلیدی است»، و بر اهمیت دادن قدرت به جوانان برای قادر ساختن آنها به درک تأکید می کند. “نیاز به کمک به سلامت اقیانوس ها، از جمله در تصمیم گیری، از طریق ترویج و حمایت از آموزش با کیفیت و یادگیری مادام العمر برای سواد اقیانوس”.

کنفرانس با فراخوانی از ذینفعان برای انجام فوری جاه طلبی ها و اقدامات هماهنگ برای تسریع در اجرای هدف 14، در پایان گفت که “بازگرداندن هماهنگی با طبیعت از طریق یک اقیانوس سالم برای سیاره حیاتی است”.

امید، و فوری

با تشویق مجدد از حس امید و فوریت در مورد اقیانوس آینده ما، آقای. سرپا سوارس نتیجه گرفت: “در حین خروج، باید تعهدات خود را پیگیری کنیم.”

همانطور که نویسنده مشهور تونگانی و فیجیایی Epili Hau’ofa گفت: ما اقیانوس هستیم. اقیانوس در همه ماست، آن چیزی است که ما را حفظ می کند و مبنای بقای آینده ما در این سیاره زمین است.»

قدرت علم

یونسکو با تکیه بر تمرکز علمی هفته، گزارش کلیدی وضعیت اقیانوس را در روز جمعه منتشر کرد.

این گزارش برای ارائه داده‌های جدید و آشکار درباره وضعیت فعلی اقیانوس، که حول 10 چالش اولیه دهه ساختار یافته است، تهیه شده است.

رئیس بخش علوم اقیانوس یونسکو، هنریک اینولدسن، با UN News صحبت کرد و گفت که این گزارش تکمیل کننده کار علمی کنفرانس است و ظرفیت ما را برای مدیریت اقیانوس افزایش می دهد.


او در صحبت کردن در مورد نتیجه کنفرانس گفت: این کنفرانس “زمینه هایی را که ما به دانش بیشتری نیاز داریم تا زمینه مناسبی برای تصمیم گیرندگان فراهم کنیم” برجسته کرد. [and to] اقیانوس را بهتر مدیریت کنید

UN News تمام هفته در لیسبون، پرتغال روی زمین بوده و پوشش چندرسانه ای کنفرانس اقیانوس را برای شما به ارمغان می آورد. در اینجا می توانید به همه گزارش ها و مصاحبه های ما دسترسی داشته باشید.

Adrienne Daniel

قهوه‌کار بسیار جذاب. دانشجو. محقق سفر. بت نوجوان آینده.

تماس با ما