گرگ و میش کارآفرینان در چین با خروج بیشتر از کشور

پکن – کارآفرینان ثروتمند و قدرتمند در چین زمانی مورد تحسین عموم مردم قرار می گرفتند و توسط دولت و سرمایه گذاران خارجی مورد علاقه قرار می گرفتند. آنها کمک کردند تا اقتصاد چین به یک نیروگاه تبدیل شود و با آن تبدیل به چهره جهانی تجارت چین در دوره ای آزادتر شد، ثروت میلیارد دلاری جمع کرد، عمارت های خارج از کشور خرید و در مجامع بین المللی نخبگان دادگاه برگزار کرد.

اکنون، سرمایه‌داران میلیاردر خارجی‌ها در یک اقتصاد به‌طور فزاینده دولت محور هستند که اولویت را بر سیاست و امنیت ملی بر رشد می‌گذارد. از آنجایی که دولت بر تجارت سرکوب می‌کند و اقتصاد ضعیف می‌شود، آن‌ها در سطح پایینی قرار می‌گیرند، از شرکت‌های خود کناره‌گیری می‌کنند یا به طور کامل کشور را ترک می‌کنند.

در آخرین مهاجرت، دو تن از شناخته شده ترین کارآفرینان چینی، پان شییی و ژانگ شین، این هفته به ترتیب به عنوان رئیس و مدیر اجرایی امپراتوری املاک و مستغلات خود، سوهو چین، استعفا دادند. هر دو قبلاً در اوایل همه‌گیری به ایالات متحده نقل مکان کرده بودند و سعی کردند با تماس‌های آخر شب به چین، تجارت خود را مدیریت کنند.

سال سختی برای شرکت آنها بوده است. قرارداد فروش یک سهام کنترلی به گروه بلک استون در نیویورک زمانی که رگولاتورها آن را تأیید نکردند از بین رفت. سهام سوهو چین در سال گذشته بیش از نیمی از ارزش خود را از دست داده است.

مایکل سونیی، مدیر سابق مرکز مطالعات چینی فیربانک در این باره می گوید: «کارآفرینان بسیار موفق اوایل قرن بیست و یکم به طور کلی باید در مورد اینکه آیا حفظ مسئولیت کسب و کارشان و ماندن در چین به نفع آنهاست سؤالاتی بپرسند. دانشگاه هاروارد. واضح است که نوشته روی دیوار این بنیانگذاران شرکت است.

این زوج زن و شوهر، رشد گسترده تر اقتصاد چین را به نمایش گذاشته بودند. آقای. پان در یک خانواده فقیر در استان گانسو به دنیا آمد، در حالی که خانم. ژانگ در نوجوانی در یک کارخانه پوشاک در هنگ کنگ کار می کرد.

آنها تجارت املاک و مستغلات خود را در جزیره هاینان در جنوبی ترین چین آغاز کردند، مکانی که حتی با استانداردهای چین به دلیل رونق و رکود سرگیجه دار در قیمت آپارتمان ها شهرت دارد. آنها سپس به سرعت بر روی بزرگترین شهرهای چین، پکن و شانگهای تمرکز کردند، جایی که آنها آپارتمان های لوکس و مجتمع های خرده فروشی را در برخی از گران ترین محله ها ساختند.

بسیاری از توسعه دهندگان املاک و مستغلات جعبه های مستطیلی با پالت های معماری را که اغلب به انتخاب های شیک برای رنگ شیشه ها و سقف های عجیب و غریب در تقلید ضعیف از خانه های عمارت اروپایی محدود می شود، برپا کردند. آقای. پان و خانم ژانگ در عوض معماران ستاره‌ای از غرب مانند زاها حدید، یکی از دوستان خانم خانم را به خدمت گرفت. ژانگ، و ساختمان هایی با نماهای منحنی و در عین حال مینیمال ایجاد کرد.

استعفای آنها بر نگرانی فزاینده در میان کارآفرینان خصوصی تأکید می کند که چین در حال دور شدن از سرمایه داری آزادانه ای است که دنگ شیائوپینگ و نخست وزیر سابق ژو رونگجی پیشگام بودند. آقای. دنگ در اواخر دهه 1970 برای بازسازی اقتصاد پس از ویرانی انقلاب فرهنگی مائو به کارآفرینان روی آورد و آقای. ژو سپس چین را به سازمان تجارت جهانی و نقش خود به عنوان بزرگترین صادرکننده جهان هدایت کرد.

شی جین پینگ، رهبر این کشور از سال 2012، در عوض چین را به سمت جامعه ای بسیار مستبدتر و تحت رهبری دولت سوق داده است که در آن نگرانی های امنیت ملی به طور فزاینده ای بر رشد اقتصادی اولویت دارد. رهبران کسب و کار و فعالان حقوق بشر مانند کسانی که جرأت می کنند از آقای دکتر سوال کنند. شی به دلیل اینکه چین کنترل بخش خصوصی را سخت تر کرده است، به طور علنی زندانی شده است.

ویکتور شیه گفت که کارآفرینان بسیار ثروتمند تا زمانی که از مرزهای سیاسی خاصی رد نمی‌شدند می‌توانستند هر طور که می‌خواهند فعالیت کنند، اما این مرزها حتی در دوره اول شی جین پینگ که در سال 2017 به پایان رسید، بسیار سست بود. ، متخصص تجارت و سیاست چین در دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو. همه چیز تغییر کرد. آنها دیگر چنین ستاره هایی نیستند.»

جک ما، یکی از بنیان‌گذاران علی‌بابا که به تسلط آن در بخش تجارت الکترونیک چین ادامه داد، از مشاغل برتر این شرکت کناره‌گیری کرد. کالین هوانگ، بنیانگذار Pinduoduo، رقیب علی بابا، در اوایل سال گذشته، کمتر از یک سال پس از کناره‌گیری او از سمت مدیر اجرایی، از ریاست استعفا داد.

یک سال پیش، Zhang Yiming، بنیانگذار شرکت مادر TikTok، ByteDance، گفت که پست مدیر اجرایی را برای تمرکز بر استراتژی بلندمدت واگذار خواهد کرد. و از آنجایی که شانگهای در بهار به عنوان بخشی از استراتژی “کووید صفر” چین در قرنطینه دو ماهه قرار گرفت، ژو هانگ، یکی دیگر از کارآفرینان برجسته فناوری و سرمایه گذار خطرپذیر، شهر را به مقصد ونکوور، بریتیش کلمبیا، ترک کرد، جایی که او به شدت این موضوع را محکوم کرد. سیاست های فعلی چین

مشکلات سوهو چین در حال انباشته شدن است. این شرکت در 7 ژوئیه فاش کرد که پلیس در حال تحقیق از مدیر ارشد مالی خود برای تجارت احتمالی خودی در سهام سوهو است. در طول سال گذشته سوهو همچنین بارها به پرداخت هزینه بیش از حد از مستاجران برای برق متهم شده و نزدیک به 30 میلیون دلار جریمه شده است.

تلاش‌های دولت برای مهار حباب مسکن، همراه با استعمار مکرر شهرهای چین به عنوان بخشی از رویکرد سختگیرانه این کشور برای مقابله با همه‌گیری، باعث شده کل بازار املاک و مستغلات و ثروت سوهو چین به همراه آن دچار مشکل شود. سوهو چین فاش کرد که میانگین اشغال در املاک سرمایه گذاری خود در پکن و شانگهای تا 30 ژوئن به 80 درصد کاهش یافته است.

سوهو چین و خانم ژانگ که اغلب برای شرکت صحبت می‌کرد، به تماس‌ها و پیام‌های متنی که درخواست اظهار نظر می‌کردند پاسخ نداد. طبق پرونده ای که در روز چهارشنبه در بورس اوراق بهادار هنگ کنگ منتشر شد، دو مدیر شرکت که هر کدام حدود دو دهه در سوهو بوده اند، زو جین و کیان تینگ، به سمت مدیران ارشد ارتقا یافتند. یکی از مدیران سهام خصوصی، هوانگ جینگ‌شنگ، به عنوان رئیس غیر اجرایی این شرکت منصوب شد.

آقای. پان و خانم سوهو چین در پرونده خود اعلام کرد که ژانگ به عنوان مدیران اجرایی در سوهو باقی خواهد ماند، بدون اینکه پست های اجرایی برای آنها مشخص شود.

استعفای آنها در حالی صورت می گیرد که حزب کمونیست چین برای اولین بار در پنج سال گذشته کنگره ملی خود را از اکتبر آغاز می کند. 16. انتظار می رود کنگره به آقای. شی برای سومین دوره پنج ساله ریاست و احتمالاً منشور حزب را تغییر خواهد داد تا کنترل آن بر بخش خصوصی کشور بیشتر شود.

اما اقتصاد چین در رکود است و تنش ها با ایالات متحده بالا است. این ترکیب کار را برای آقا سخت‌تر کرده است. شی تا خود را به عنوان یک رهبر موفق به کنگره معرفی کند.

بری ناتون، استاد دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو، گفت: “او اینجاست، شش هفته مانده به کنگره حزب، و همه چیز متشنج است، بنابراین این دقیقاً همان چیزی است که او نمی خواست.”

مشکلات همچنین چین را به مکانی کمتر جذاب برای سرمایه گذاران ثروتمندی مانند آقای او تبدیل کرده است. پان و خانم ژانگ برای حفظ پول خود، او اشاره کرد. چه زمان خوبی برای کناره گیری آنها.

در ربع قرن گذشته، آقای. پان و خانم ژانگ از شهرنشینی سریع چین سود برده بود. هنگامی که آنها سوهو چین را در سال 1995 راه اندازی کردند، این کشور 352 میلیون شهرنشین داشت – این تعداد تا سال گذشته بیش از دو برابر شده بود. برای بسیاری از چینی‌ها، مسکن به مهم‌ترین سرمایه‌گذاری آنها تبدیل شد که دو سوم ثروت خانوار را تشکیل می‌داد.

این زوج با پروژه هایی مانند گلکسی سوهو و وانگجینگ سوهو در پکن و اسکای سوهو در شانگهای که همگی توسط معماران زاها حدید طراحی شده بودند، به مرفه ترین نخبگان چین خدمات رسانی کردند. این پروژه های بلندپروازانه نمادی از نقش مرکزی در اقتصاد چین بودند که املاک و مستغلات بازی می کرد، بخشی که به زودی تقریباً یک سوم کل فعالیت اقتصادی چین را به خود اختصاص داد.

همانطور که آقای پان و خانم ثروت ژانگ افزایش یافت و برجستگی آنها به عنوان چهره نسل جدیدی از رهبران تجاری پیشرفته و جهان‌وطن چین افزایش یافت. در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی Weibo، آقای. پان بیش از 18 میلیون دنبال کننده جذب کرد و سال ها از نفوذ خود برای درخواست تغییراتی مانند هوای پاک در شهرهای چین استفاده کرد. خانم. ژانگ که مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته اقتصاد در کمبریج گرفت و در اوایل کار خود در گلدمن ساکس کار می کرد، به یکی از سخنرانان مورد تقاضا در مجمع جهانی اقتصاد در داووس، سوئیس تبدیل شد.

پنت هاوس دوبلکس این زوج در پکن به یکی از شیک ترین سالن های چین برای مهمانی های شام تبدیل شد که روشنفکران، هنرمندان و رهبران دولتی را از سراسر کشور و سراسر جهان به خود جلب می کرد.

اما کارآفرینان چینی تحت فشار قرار گرفته اند. شی کمپین «شکوفایی مشترک» خود را برای کسب و کارها و سرمایه گذاران دنبال کرده است تا ثروت بیشتری را با هموطنان خود به اشتراک بگذارند تا نابرابری را کاهش دهند. آقای. شی کنترل حزب کمونیست بر بخش خصوصی را تأیید کرده و از شرکت‌ها و تجار خواستار وفاداری سیاسی شده است.

رن ژی کیانگ، یکی دیگر از توسعه دهندگان املاک و مستغلات ثروتمند و دوست آقای. پان، پس از انتقاد از آقای پن به 18 سال زندان محکوم شد. شی برخی از کارآفرینان در شبکه های اجتماعی ساکت شده اند. در حالی که آقای پان و خانم حساب‌های Weibo ژانگ هنوز فعال هستند، آن‌ها به ندرت پست می‌گذارند و به موضوعات پیش پا افتاده و بی‌مزه می‌چسبند.

درو تامپسون، محقق مدعو در مدرسه سیاست عمومی لی کوان یو در دانشگاه ملی سنگاپور، گفت: «این بخشی از تکامل حزب کمونیست است. کارآفرینان خصوصی – افراد با مشخصات بالا و ثروتمند – به طور فزاینده ای با «رونق مشترک» و مسیری که شی جین پینگ در پیش گرفته است، سازگار هستند.

لی تو تحقیقات کمک کرد.

Cornelius Mcgrath

درونگرا. قهوه خور. کاوشگر. متخصص تلویزیون بشارت بیکن لاعلاج. طرفدار فرهنگ پاپ

تماس با ما