اخبار مختصر 23 ژوئن 2022 |

این خبر مختصر از سازمان ملل است.

برنامه جهانی غذا و تجهیزات لجستیکی را برای زلزله زده افغانستان مستقر می کند

یک روز پس از وقوع زمین لرزه مرگبار در شرق افغانستان که منجر به کشته شدن دست کم 1000 نفر شد، کمک های بشردوستانه سازمان ملل متحد روز پنجشنبه تایید کردند که کمک های اضطراری بیشتری برای کمک به جوامع آسیب دیده دریافت شده است.

برنامه جهانی غذا (WFP) اعلام کرد که 18 کامیون با حمایت غذایی و لجستیکی در حال ارسال هستند.

این شامل بیسکویت های پر انرژی و واحدهای ذخیره سازی سیار می شود. برنامه جهانی غذا در نظر دارد به 3000 خانوار اولیه غذای اضطراری ارائه دهد و پس از کسب اطلاعات بیشتر آماده است حمایت خود را افزایش دهد.

ولسوالی های دورافتاده گیان و برمل در ولایت پکتیکا و اسپرا در ولایت خوست از جمله مناطقی بودند که پس از زلزله 5.9 ریشتری در ساعات اولیه بامداد چهارشنبه و در حالی که مردم در خواب بودند، آسیب دیده بودند.

در بارمال، بیش از 70 درصد خانه ها به طور کامل ویران شدند.

طبق گزارش ها، حداقل 1000 نفر کشته و 2000 نفر دیگر زخمی شده اند و WFP در بیانیه ای اعلام کرد که تلاش های امداد و نجات به دلیل باران و باد شدید و همچنین اتصال ضعیف اینترنت ادامه دارد.

آژانس ملل متحد با اشاره به 19 میلیون نفری که در سراسر کشور به دلیل خشکسالی و بحران اقتصادی مرتبط با تسلط طالبان در ماه اوت گذشته با گرسنگی مواجه شده اند، اشاره کرد که این فاجعه به “بحران بی سابقه” موجود در افغانستان افزوده است.

یونسکو خواستار توقف هدف قرار دادن اماکن فرهنگی اوکراین شد

به اوکراین، جایی که شمارش جدید آسیب به میراث فرهنگی کشور نشان می‌دهد که بیش از 150 سایت “به طور جزئی یا کلی تخریب شده اند” از زمان تهاجم روسیه

آژانس سازمان ملل متحد یونسکو این بررسی ها را انجام داد و روز پنجشنبه درخواست خود را برای توقف “حملات مکرر” به اماکن فرهنگی تکرار کرد.

بیشتر آسیب ها در سه منطقه است: دونتسک – جایی که درگیری ها هنوز شدید است (45 مکان فرهنگی آسیب دیده)، خارکف (40) و کیف (26).

نهاد آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد همچنین تاکید کرد که قوانین بین‌الملل بر حمایت از نقاط کانونی فرهنگی در جریان درگیری‌های مسلحانه تاکید دارد.

از آغاز جنگ در اوکراین، 70 بنای مذهبی به طور غیرقابل جبران یا جزئی، به همراه 30 بنای تاریخی، 18 مرکز فرهنگی، 15 بنای تاریخی، 12 موزه و هفت کتابخانه آسیب دیده اند.

آدری آزولای، مدیر کل یونسکو در بیانیه‌ای تاکید کرد که «میراث فرهنگی در همه اشکال آن نباید تحت هیچ شرایطی هدف قرار گیرد».

خانم. آزولای از کنوانسیون لاهه برای حمایت از اموال فرهنگی در صورت درگیری های مسلحانه به عنوان راهنمای حقوق بشردوستانه بین المللی در این مورد نام برد.

بحران جهانی گرسنگی هر دقیقه یک کودک را به سمت سوءتغذیه شدید سوق می دهد

به دلیل بحران جهانی گرسنگی، در هر دقیقه یک کودک به سوء تغذیه شدید و تهدید کننده زندگی سوق داده می شود.

این پیام هشداردهنده روز پنجشنبه صندوق کودکان سازمان ملل متحد یونیسف است که برای 15 کشور بحران زده که وضعیت در آنها رو به وخامت است، هشدار صادر کرد.

این هشدار آژانس سازمان ملل در حالی منتشر می شود که رهبران جهان برای نشست گروه هفت در آلمان در روزهای آینده آماده می شوند.

یونیسف خواستار کمک 1.2 میلیارد دلاری برای رفع نیازهای فوری شده است هشت میلیون کودک در خطر مرگ هستند از هدر رفت شدید در 15 کشور عمدتاً آفریقایی، مانند بورکینافاسو، چاد، کنیا، سومالی و سودان، اما همچنین افغانستان و هائیتی.

این آژانس سازمان ملل تاکید کرد که تعداد کودکان گرسنه ناامید که از اتلاف شدید رنج می برند، در کشورهایی که زنگ خطر را به صدا درآورده است، همچنان در حال افزایش است.

بین ژانویه و ژوئن، این تعداد بیش از یک چهارم میلیون کودک افزایش یافت و از 7.67 میلیون کودک به 7.93 میلیون کودک رسید.

این در حالی است که قیمت مواد غذایی آماده برای درمان ضایعات شدید در هفته‌های اخیر به دلیل افزایش شدید قیمت مواد خام، 16 درصد افزایش یافته است.

یونیسف هشدار داد که افزایش قیمت باعث شده تا 600000 کودک دیگر “بدون دسترسی به درمان نجات بخش و در خطر مرگ” باقی بمانند.

Braylon Mccoy

محقق حرفه ای وب. پیشگام الکل متعصب تلویزیون دوست حیوانات در همه جا.

تماس با ما