امانوئل ماکرون آماده است تا در سفری دولتی با بایدن درباره اوکراین و تجارت گفت وگو کند

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز سه‌شنبه برای اولین بازدید دولتی از دوران ریاست‌جمهوری جو بایدن وارد واشنگتن شد – احیای تجلیل دیپلماتیک که به دلیل همه‌گیری کووید-19 متوقف شده بود.

روابط بایدن و ماکرون شروعی پرتنش داشت. ماکرون سال گذشته پس از اعلام توافق کاخ سفید برای فروش زیردریایی‌های هسته‌ای به استرالیا که قرارداد فروش زیردریایی‌های دیزلی با فرانسه را تضعیف کرد، سفیر فرانسه در ایالات متحده را برای مدت کوتاهی فراخواند.

اما این رابطه با ظهور مکرون به عنوان یکی از رو به جلوترین متحدان اروپایی بایدن در واکنش غرب به حمله روسیه به اوکراین تغییر کرد. بازدید این هفته – شامل گفتگوهای دفتر بیضی شکل، یک شام پر زرق و برق، یک کنفرانس خبری و موارد دیگر است – در یک لحظه حساس برای هر دو رهبر انجام می شود.

به گفته مقامات آمریکایی و فرانسوی، رهبران برای نشست پنجشنبه خود در کاخ سفید دستور کار طولانی دارند، از جمله برنامه هسته ای ایران، قاطعیت فزاینده چین در منطقه هند و اقیانوس آرام و نگرانی های فزاینده در مورد امنیت و ثبات در منطقه ساحل آفریقا.

اما محور اصلی نشست دفتر بیضی شکل آنها، جنگ روسیه در اوکراین خواهد بود، زیرا بایدن و ماکرون هر دو برای حفظ حمایت اقتصادی و نظامی از کیف تلاش می کنند تا نیروهای روسی را دفع کند.

این دیدار همچنین در حالی صورت می‌گیرد که واشنگتن و پاریس پس از اعتراضات آخر هفته گذشته در چندین شهر اصلی و هنگ‌کنگ به دلیل استراتژی «صفر کووید» پکن، چین را زیر نظر دارند.

در مراسم ورود به فرش قرمز پس از فرود در واشنگتن عصر سه شنبه، مکرون به سوال فریاد زده یک خبرنگار در مورد اینکه آیا او و بایدن قصد دارند در مورد اعتراضات چین – بزرگترین نمایش مخالفت عمومی در چین در دهه های اخیر – گفتگو کنند، نادیده گرفت.

در واشنگتن، جمهوری خواهان قرار است کنترل مجلس نمایندگان را به دست بگیرند، جایی که کوین مک کارتی، رهبر جمهوریخواهان، روز سه شنبه پس از دیدار با بایدن و رهبران دیگر کنگره، دوباره قول داد که جمهوری خواهان برای اوکراین “چک سفید” نخواهند نوشت.

در سراسر اقیانوس اطلس، تلاش های ماکرون برای متحد نگه داشتن اروپا با هزینه های فزاینده حمایت از اوکراین در جنگ نه ماهه و در حالی که اروپا در حال مبارزه با افزایش قیمت انرژی است که تهدیدی برای از بین بردن بهبود اقتصادی پس از همه گیری است، آزمایش خواهد شد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه ضمن توضیح درباره تصمیم بایدن برای تجلیل از رئیس جمهور فرانسه در اولین سفر دولتی وی، مکرون را “رهبر پویا” قدیمی ترین متحد آمریکا توصیف کرد.

سنت تجلیل از سران کشورهای خارجی در ایالات متحده به اولیس اس. گرانت باز می گردد که میزبان دیوید کالاکاوا، پادشاه پادشاهی هاوایی برای یک شام بیش از 20 غذای در کاخ سفید بود، اما این سنت از سال 2019 به دلیل ابتلا به کووید متوقف شده است. -19 نگرانی

کربی گفت: “اگر به آنچه در اوکراین می گذرد، به آنچه در اقیانوس آرام هند و تنش ها با چین می گذرد نگاه کنید، فرانسه واقعاً در مرکز همه این چیزها قرار دارد.” و بنابراین رئیس جمهور احساس کرد که این کشور دقیقاً مناسب ترین و مناسب ترین کشور برای شروع سفرهای دولتی است.

ماکرون همچنین منتخب دونالد ترامپ جمهوری خواه به عنوان اولین رهبر خارجی بود که در دوره ریاست جمهوری خود با یک سفر دولتی مفتخر شد. سفر ایالتی سال 2018 شامل سفر دو رهبر به کوه ورنون، ملک ویرجینیا جورج واشنگتن، رئیس جمهور موسس آمریکا بود.

اولیویه وران، سخنگوی دولت فرانسه روز سه‌شنبه گفت که دومین سفر رسمی ماکرون «سمبلی قوی از مشارکت فرانسه و ایالات متحده» است. او گفت که این “روابط بسیار قوی” بین کشورها را نشان می دهد و در لحظه ای رخ می دهد که جهان با مسائل مهم بین المللی از جمله جنگ در اوکراین، امنیت غذایی، آب و هوا و انرژی مواجه است.

وران افزود که نیاز به “همگام سازی مجدد” دستور کار اتحادیه اروپا و ایالات متحده برای رویارویی با بحران ها به ویژه در مورد انرژی و افزایش قیمت ها وجود دارد.

ماکرون روز چهارشنبه یک روز پر از جلسات و حضور در واشنگتن و اطراف آن دارد – از جمله بازدید از مقر ناسا با معاون رئیس جمهور کامالا هریس و گفتگو با مقامات دولت بایدن در مورد انرژی هسته ای.

روز پنجشنبه، مکرون دیدار خصوصی خود را با بایدن خواهد داشت و پس از آن یک کنفرانس خبری مشترک و بازدید از وزارت امور خارجه و کاپیتول هیل پیش از اطعام مکرون و همسرش، بریژیت ماکرون، در شام دولتی برگزار خواهد شد. برنده گرمی جان باتیست قرار است سرگرمی را فراهم کند.

کاخ سفید روزها برای ورود ماکرون آماده شد و چادر بزرگی را برای جشنواره ها در چمن جنوبی برپا کرد و تیرهای چراغ های اطراف مجموعه کاخ سفید را با پرچم های فرانسه تزئین کرد.

به گفته مقامات فرانسوی، مکرون روز جمعه عازم نیواورلئان خواهد شد، جایی که قرار است برنامه‌های خود را برای گسترش برنامه‌نویسی برای حمایت از آموزش زبان فرانسه در مدارس ایالات متحده اعلام کند.

با همه اینها، هنوز مناطق تنش در روابط ایالات متحده و فرانسه وجود دارد.

بایدن از پذیرش درخواست‌های ماکرون از اوکراین برای از سرگیری مذاکرات صلح با روسیه خودداری کرده است، چیزی که بایدن بارها گفته است تصمیمی است که تنها در دست رهبری اوکراین است.

شاید مهم تر، اختلافاتی باشد که رهبران فرانسه و دیگر اتحادیه اروپا در مورد قانون کاهش تورم بایدن مطرح کرده اند، قانون گسترده ای که در ماه اوت تصویب شد و شامل هزینه های تاریخی در طرح های آب و هوا و انرژی است. ماکرون و دیگر رهبران بر اساس ماده ای در این لایحه رتبه بندی شده اند که برای مصرف کنندگانی که خودروهای الکتریکی تولید شده در آمریکای شمالی را خریداری می کنند، اعتبار مالیاتی ارائه می کند.

رئیس‌جمهور فرانسه، در طرح ادعای خود علیه یارانه‌ها، تأکید می‌کند که برای «اروپا، مانند ایالات متحده، قوی‌تر… نه ضعیف‌تر» بسیار مهم است، زیرا جهان از هیاهوی همه‌گیری و تهاجم روسیه به اوکراین بیرون می‌آید. به گفته یک مقام ارشد دولت فرانسه که برای پیش نمایش گفتگوهای خصوصی به شرط ناشناس ماندن به خبرنگاران توضیح داد.

مکرون در اوایل این ماه گفت که یارانه ها می تواند “زمینه بازی” را در تجارت با اتحادیه اروپا تغییر دهد و جنبه های قانون بایدن را “غیر دوستانه” خواند.

در همین حال، کاخ سفید قصد دارد با این قانون مقابله کند که به ایالات متحده کمک می کند تا به تلاش های جهانی برای مهار تغییرات آب و هوایی کمک کند. به گفته یکی از مقامات ارشد دولت که به شرط ناشناس ماندن برای پیش‌نمایش مذاکرات به خبرنگاران گفت، رئیس‌جمهور و دستیاران فرانسوی‌ها را نیز تحت تأثیر قرار خواهند داد که این قانون فرصت‌های جدیدی را برای شرکت‌های فرانسوی و سایرین در اروپای بایدن ایجاد می‌کند.

سفر ماکرون حدود 14 ماه پس از آن صورت می گیرد که این روابط پس از اعلام توافق ایالات متحده برای فروش زیردریایی های هسته ای به استرالیا، به اوج خود رسید.

پس از اعلام این توافق که به صورت مخفیانه مذاکره شده بود، فرانسه برای مدت کوتاهی سفیر خود در واشنگتن را فراخواند. چند هفته بعد مکرون با بایدن در رم پیش از اجلاس سران گروه 20 ملاقات کرد، جایی که رئیس جمهور ایالات متحده با اذعان به اینکه دولتش در نحوه رسیدگی به این موضوع “دست و پا چلفتی” داشته است، به دنبال اصلاح مسائل بود.

دیدار ماکرون با هریس از مقر ناسا در روز چهارشنبه به دو کشور فرصتی می دهد تا همکاری خود را در فضا برجسته کنند.

فرانسه در ژوئن توافقنامه آرتمیس را امضا کرد، طرحی برای همکاری فضایی که از برنامه های ناسا برای بازگرداندن انسان به ماه تا سال 2024 و پرتاب یک ماموریت انسانی تاریخی به مریخ حمایت می کند.

در همان ماه، ایالات متحده به یک طرح فرانسوی برای توسعه ابزارهای جدید برای انطباق با تغییرات اقلیمی، به نام رصدخانه فضایی برای آب و هوا پیوست.

(AP)

Kendrick Patel

پیشگام مادام العمر الکل. پزشک بیکن. گورو معمولی تلویزیون نرد قهوه. عاشق توییتر. کاوشگر آماتور

تماس با ما