دادستان ها می گویند قانونگذار سابق مکزیکی از کارتل هایی که تعقیب می کرد پول گرفت

در اوایل دهه 2000، یکی از اعضای ارشد کارتل مواد مخدر سینالوآ گفت که محموله کوکائین یک سازمان رقیب را هنگام عبور از ایالت چیاپاس مکزیک رهگیری کرده است.

پس از انتقال مواد مخدر به انبار، عضو مورد آزمایش روز دوشنبه، یکی از روسای کارتل با یک مهمان غیرمنتظره حاضر شد: جنارو گارسیا لونا، که در آن زمان مسئول FBI در مکزیک بود.

به گفته یکی از اعضای کارتل، سرخیو ویارئال باراگان، توافق حاصل شده است. این کارتل نیمی از سود حاصل از فروش بار دو تنی را می برد و آقای. گارسیا لونا نصف دیگر را دریافت می کند – یا بیش از 14 میلیون دلار.

حساب معامله انبار در اولین روز کامل آقای. محاکمه فساد مالی گارسیا لونا در دادگاه منطقه فدرال در بروکلین. در بیانیه‌های آغازین دوئل، دولت و دفاع توصیفات کاملاً متفاوتی از متهم ارائه کردند.

دادستان ها گفتند که برای بیش از یک دهه، آقای. گارسیا لونا زندگی دوگانه ای داشت و میلیون ها دلار رشوه گرفت تا از همان قاچاقچیانی که قرار بود تعقیب می کرد محافظت کند.

اما وکلای او با این استدلال مخالفت کردند. گفتند که آقای گارسیا لونا همان چیزی بود که همیشه ادعا می کرد: یک قانونگذار صادق که به ایالات متحده کمک کرده بود تا چهره های اصلی کارتل سینالوآ را دستگیر کند. وکلای دادگستری گفتند که همان جنایتکاران اکنون برای انتقام از او به عنوان شاهدان دولتی بازگشته اند.

محاکمه ای که می تواند تا هشت هفته طول بکشد، هیئت منصفه را با یک انتخاب جدی روبرو خواهد کرد: آیا آقای بود. گارسیا لونا، بالاترین مقام مکزیکی که تا به حال در دادگاهی در ایالات متحده به اتهام قاچاق مواد مخدر محاکمه شده است، بلای کارتل سینالوآ است یا مخفیانه خدمتگزار آن بوده است؟

در طول راه، این روند، قضات را به گشتی در سالن سرگیجه‌آور آینه‌ها می‌برد که اغلب در دالان‌های قدرت در مکزیک وجود دارد.

فیلیپ پیلمار، دادستان فدرال، با ارائه بیوگرافی حرفه ای متهم، پرونده دولت را باز کرد.

او به هیئت منصفه گفت که آقای. گارسیا لونا در سال 1989 با کار در CISEN، یک سازمان اطلاعاتی تازه تاسیس در مکزیک، وارد خدمات عمومی شد. او از سال 2001 تا 2006 به عنوان مدیر آژانس تحقیقات فدرال خدمت کرد. سپس، در زمان رئیس جمهور سابق فیلیپه کالدرون، او به عنوان وزیر امنیت عمومی مکزیک منصوب شد، یک سمت قدرتمند در سطح کابینه که او تا سال 2012 حفظ کرد.

اما در تمام آن مدت، آقای گارسیا لونا، که متهم به عضویت در یک کار جنایی مستمر بود، به همکاران خود و کشورش، آقای دکتر خیانت کرد. پیلمار گفت.

او در حالی که کار برای مردم مکزیک به او سپرده شد، شغل دومی نیز داشت، شغل کثیف‌تر، شغل سودآورتر.» پیلمار گفت. او ادامه داد، این کار محافظت از محموله های عظیم کوکائین و سایر مواد مخدر کارتل سینالوآ بود که از مرز به سوی مصرف کنندگان آمریکایی عبور می کردند.

سزار د کاسترو در بیانیه افتتاحیه خود، آقای. وکیل اصلی گارسیا لونا به هیئت منصفه گفت که علیرغم ادعاهای دولت، دادستان ها هیچ مدرک قطعی دال بر گناهکار بودن موکل او ندارند و پرونده دادستان تقریباً منحصراً به شاهدانی از درون خود کارتل متکی است. بسیاری از آن شاهدان مردانی بودند که آقای. گارسیا لونا به دستگیری در مکزیک و استرداد به ایالات متحده کمک کرده بود و انگیزه ای برای شهادت علیه او فراهم کرده بود.

“چه انتقامی بهتر؟” د کاسترو گفت: “به جای دفن مردی که جنگ علیه کارتل ها را رهبری کرد.”

آقای. د کاسترو همچنین خاطرنشان کرد که در طول کار طولانی خود، آقای. گارسیا لونا از نزدیک با یکی از مقامات ارشد ایالات متحده در وزارتخانه های ایالتی و دادگستری و همچنین در کنگره و کاخ سفید کار می کرد.

برای این منظور، او مجموعه‌ای از عکس‌های موکلش را که با اریک هولدر، دادستان کل سابق، و هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق، ژست گرفته بود، به هیئت منصفه نشان داد. و دست دادن با رئیس جمهور باراک اوباما.

پس از بیانیه های افتتاحیه، دولت با آقای دکتر تماس گرفت. ویارئال باراگان، افسر پلیس سابق که در جنگ مواد مخدر طرف را عوض کرد و در حدود سال 2001 برای کارتل رفت.

مردی سر به فلک کشیده معروف به ال گرانده، آقای. ویارئال باراگان به هیئت منصفه گفت که زمانی که رئیسش، یکی از رهبران کارتل به نام آرتورو بلتران لیوا، به آقای آرتورو بلتران لیوا رشوه می داد، چندین بار حضور داشت. گارسیا لونا، اغلب در یک خانه امن در نزدیکی یک کلیسا در بخش جنوبی مکزیکو سیتی. او گفت که رشوه ها معمولاً به 1 میلیون دلار یا 1.5 میلیون دلار در ماه می رسید.

به گفته آقای ویارئال باراگان، بسیاری از پول ها از مجموع سرمایه های جمع آوری شده توسط آقای. بلتران لیوا و دیگر رهبران کارتل مانند خواکین گوزمان لوئرا، سلطان مواد مخدر معروف به ال چاپو که در دادگاهی در همان دادگاه بروکلین در سال 2019 محکوم شد.

با گذشت زمان، آقای ویارئال باراگان به هیئت منصفه گفت، رشوه ها تأمین مالی خدمات افسران پلیس فدرال را که برای او کار می کردند، تامین می کرد. گارسیا لونا و کسی که به قاچاقچیان کمک کرد تا عملیات خود را در مناطق وسیعی از مکزیک گسترش دهند.

“پرداخت ها با رشد کارتل افزایش یافت.” ویارئال باراگان گفت: “و بدون این حمایت عملا غیرممکن بود.”

این دادگاه اولین بار نیست که آقای. گارسیا لونا به طور علنی به فساد متهم شده است. بیش از یک دهه پیش، ادگار والدز ویارئال، ستوان آقای. بلتران لیوا که به خاطر ظاهر زیبایش به لا باربی معروف است، نامه‌ای به روزنامه‌ای در مکزیک فرستاد و او را متهم کرد. گارسیا لونا که مستقیماً از او رشوه گرفته است.

سخنگوی آقای گارسیا لونا در آن زمان این اتهامات را رد کرد و گفت که آنها تلاشی برای “بی اعتبار کردن علنی” مقامات مکزیکی و “باج گیری” آنها در ازای امتیازات در داخل زندان فدرال است. والدز در بازداشت بود.

آقای. والدز ممکن است به عنوان شاهد در محاکمه در کنار سایر قاچاقچیان ارشد که آقای. گارسیا لونا در بازداشت کمک کرد. از جمله عیسی زامبادا گارسیا است که به هیئت منصفه در خلال مس. محاکمه گوزمان که او با آقای. گارسیا لونا دو بار در یک رستوران، هر بار یک کیف پولی با حداقل 3 میلیون دلار پول نقد تحویل داد.

این شهادت در سال 2018 بود که دادستان‌های بروکلین را بر آن داشت تا پرونده‌ای را علیه آقای دکتر تشکیل دهند. گارسیا لونا، به گفته یک فرد آشنا با این موضوع که مجاز به صحبت علنی نبود. به گفته این فرد، ماموران فدرال در هیوستون از حدود سال 2012 بر روی پرونده خود علیه او کار می کردند، اما نتوانستند وزارت دادگستری را متقاعد کنند که اتهامات خود را مطرح کند.

در بیش از سه ساعت حضور در غرفه، آقای. ویارئال باراگان به هیئت داوران گفت که آقای. بلتران لیوا آقای. گارسیا لونا یک دوست بود و یک بار یک موتور سیکلت سفارشی هارلی دیویدسون را به او هدیه داد.

او فهرست بلندبالایی از مقامات پلیس فاسد که با متهم کار می کردند، از جمله لوئیس کاردناس پالومینو و رامون پکنو گارسیا، که در همان پرونده متهم هستند، اما در مکزیک باقی می مانند، به هم زد.

در جریان شهادت خود، آقای ویارئال باراگان همچنین یکی از مقامات عالی رتبه سابق پلیس به نام ادگار میلان گومز را متهم کرد که با زیرمجموعه ای از کارتل سینالوآ اداره می شود. گوزمان.

آقای. میلان در سال 2008 در زمانی که آقای میلان توسط یک جوخه ضربتی به قتل رسید. جناح گوزمان از کارتل وارد جنگ با جناحی به رهبری آقای. بلتران لیوا.

Kellen Odom

مدافع رسانه های اجتماعی گیک غذا. کاوشگر. علاقه مندان به تلویزیون پیشگام بیکن افراطی. کل نینجا اینترنت. تنظیم کننده.

تماس با ما