دادگاه بولیوی کاماچو، رهبر اپوزیسیون را به چهار ماه بازداشت موقت محکوم کرد

صادره به تاریخ، صادره در تاریخ، تاریخ صدور: اصلاح شده:

دادگاهی در بولیوی، لوئیس فرناندو کاماچو، فرماندار جناح راست اپوزیسیون را یک روز پس از دستگیری وی در ارتباط با ناآرامی های اجتماعی در سال 2019 که منجر به فرار اوو مورالس، رئیس جمهور سابق چپ از کشور شد، به چهار ماه بازداشت موقت محکوم کرد.

کاماچو روز چهارشنبه دستگیر و به پایتخت سیاسی لاپاز منتقل شد که در بحبوحه تشدید تنش‌ها بین پایگاه کشاورزی ثروتمند او در منطقه سانتا کروز و دولت ملی، اعتراض‌ها را برانگیخت.

کاماچو، فرماندار سانتا کروز، با انتقال احتمالی به یک زندان با امنیت بالا در ال آلتو مواجه است.

دادستان ایالت کاماچو را به “تروریسم” متهم کرده و همچنین در حال بررسی اتهاماتی از جمله ارتباط احتمالی با حملات به رئیس جمهور و مقامات عالی رتبه دولتی هستند.

کاماچو، یکی از طرفداران فدرال‌سازی بیشتر، در بیانیه‌ای در حساب توییتر خود گفت: «من هرگز تسلیم نخواهم شد، این مبارزه برای دموکراسی و آزادی است. کاماچو گفته است که او از اتهامات وارده بی گناه است و وکیلش گفته است که او “به ناعادلانه” بازداشت شده است.

دستگیری او باعث اعتراضات در سانتا کروز شد و بسیاری از مردم پرچم منطقه را به اهتزاز درآوردند. گروه‌های مدنی بسیج راه‌ها و اعتصاب عمومی را از ساعت 12 صبح (07:00 به وقت گرینویچ) صبح جمعه آغاز کردند.

کیلا گارسیا، یکی از زنان کنگره از حزب کاماچو که روز پنجشنبه یک راهپیمایی را رهبری می کرد، به نقل از کتاب مقدس گفت: «زمانی برای صلح و زمان هایی برای جنگ وجود دارد.

معترضان ضد معترض نیز به خیابان ها آمدند تا عدالت را طلب کنند و مردم تابوت هایی را به نمایش گذاشتند که نماد قربانیان ناآرامی های 2019 بود، زمانی که مورالس از کشور در بحبوحه اعتراضات فرار کرد، برخی از آنها به رهبری کاماچو.

ماریا لورا، یکی از معترضان طرفدار دولت، گفت: “ایشالا او سی سال به زندان برود. ما عدالت می خواهیم. من در جایی بودم که اولین قربانی را کشتند.”

روز پنجشنبه، دادستان فدرال بولیوی گفت که آنها حکم بازداشت را به دلیل خطر فرار کاماچو از عدالت یا مانع تراشی در تحقیقات، پس از رد مکرر احضار مربوط به پرونده کودتای مورالس صادر کردند.

اوایل این ماه، کاماچو گفت که خودش را به لاپاز نمی‌دهد و از مقامات خواست که اگر می‌خواهند او را زندانی کنند «به شهر من بیایند».

کاماچو که در رقابت‌های ریاست‌جمهوری 2020 سوم شد، اخیراً از اعتراضات گسترده در سانتا کروز حمایت کرد که از دولت خواسته شده بود تا سرشماری را ادامه دهد که احتمالاً درآمدهای مالیاتی و کرسی‌های بیشتری در کنگره به منطقه او می‌دهد.

دفتر دادستانی ایالت این ادعا را رد کرده است که این دستگیری یک آدم ربایی یا با انگیزه سیاسی بوده است.

آرامش ناآرام

اکثر دولت‌های منطقه تا حد زیادی در مورد این موضوع پنج‌شنبه سکوت کرده‌اند، هرچند سخنگوی سازمان ملل متحد گفت که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، نگران تحولات است و خواستار آرامش و خویشتن‌داری شد.

سخنگوی سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت: «او بر اهمیت پایبندی به حاکمیت قانون و تضمین روند صحیح و شفافیت در مراحل قانونی تاکید می‌کند.»

ایالات متحده گفت که اوضاع را زیر نظر دارد و خواستار راه حلی مسالمت آمیز و دموکراتیک است.

مورالس، رئیس‌جمهور سابق آمریکا روز چهارشنبه گفت امیدوار است که بازداشت کاماچو پس از سه سال عدالت را اجرا کند.

مورالس در توییتی نوشت: «لوئیس فرناندو کاماچو پاسخگوی کودتای دولتی خواهد بود که منجر به سرقت، آزار و اذیت، دستگیری و قتل عام دولت واقعی شد.

کارلوس مسا، رئیس‌جمهور سابق، یکی از متحدان کاماچو که در انتخابات 2019 با مورالس نامزد شد، به رویترز گفت که این پرونده ناشی از “یک تقلب انتخاباتی تاریخی توسط اوو مورالس” است و اتهام تروریسم “هیچ معنایی ندارد”.

در همین حال، گروهی از قانونگذاران بولیوی از حزب Creemos کاماچو نامه ای به کمیسیون بین آمریکایی حقوق بشر ارسال کردند و خواستار اقدامات پیشگیرانه برای محافظت از “ایمنی و یکپارچگی” کاماچو شدند.

پنجشنبه آرام آرامی در سانتا کروز بود، جایی که پس از پایان تظاهرات چهارشنبه با آتش زدن مقر دادستانی، نشانه هایی از آسیب دیده شد.

یکی از وزیران گفت که خانه او نیز به آتش کشیده شده و مورد سرقت قرار گرفته است و افزود که کاماچو و متحدانش “مسئول هر اتفاقی که ممکن است برای او یا خانواده اش بیفتد” خواهند بود.

دفتر دادستانی فدرال اعلام کرد که به دنبال “سخت ترین مجازات” ممکن برای کسانی است که در سانتا کروز آسیب دیده اند.

(رویترز)

Aria Coffey

مجری کل کارشناس موسیقی. الکل گیک لاعلاج ایجاد کننده. علاقه مندان به زامبی ها

تماس با ما