ریچارد بارانچیک، آخرین مردان بنای یادبود جنگ جهانی دوم، در ۹۸ سالگی درگذشت

ریچارد بارانچیک، آخرین بازمانده یگان متفقین موسوم به بناهای یادبود مردان و زنان، که در طول جنگ جهانی دوم و پس از آن، حجم عظیمی از آثار هنری و گنجینه های فرهنگی اروپا را که توسط آلمان نازی غارت و پنهان شده بود، حفظ کرد، در 14 ژوئیه در شیکاگو درگذشت. او 98 سال داشت.

مرگ او در بیمارستان توسط دخترش جیل بارانچیک تایید شد.

آقای. Barancik (با تلفظ ba-RAN-sick) یکی از چهار عضوی بود که به طور رسمی بخش یادبودها، هنرهای زیبا و آرشیو نامیده می شد که مدال طلای کنگره را در سال 2015 در واشنگتن به دلیل “نقش قهرمانانه خود در حفظ، حفاظت، مرمت بناها، آثار هنری و مصنوعات با اهمیت فرهنگی” دریافت کردند.

در روز مراسم آقای بارانچیک به لس آنجلس تایمز گفت: «آمریکایی‌ها به سنت‌های فرهنگی اروپا اهمیت می‌دادند. ما هر کاری که می توانستیم برای نجات کاری که نازی ها انجام داده بودند انجام دادیم. این بهترین کاری است که می‌توانستیم انجام دهیم.»

یک سرباز خصوصی درجه یک ارتش، آقای. Barancik در انگلستان و فرانسه خدمت کرد – جایی که او در خط مقدم نبود، دخترش گفت، و از راهپیمایی، غذا و ساختار زندگی نظامی لذت می برد – تا زمانی که آلمان تسلیم شد. پس از اعزام به سالزبورگ، اتریش، او داوطلبانه برای مردان بنای یادبود به مدت سه ماه به عنوان راننده و نگهبان خدمت کرد.

بناهای یادبود مردان و زنان متشکل از حدود 350 نفر – از جمله مدیران موزه‌ها، متصدیان، محققان، مورخان و هنرمندان – بودند که مأموریت‌هایشان شامل دور کردن بمب‌افکن‌های متفقین از اهداف فرهنگی در اروپا بود. نظارت بر تعمیرات در صورت بروز خسارت؛ و ردیابی میلیون ها شیء غارت شده توسط نازی ها و بازگرداندن آنها به موسسات و کشورهایی که از آنجا آمده بودند.

آقای. بارانچیک که بعدها معمار شد به هنر علاقه داشت. او برای روزنامه دبیرستان خود کاریکاتورهایی کشیده بود و دیدن کلیساها و ساختمان های دیگر در اروپا برایش هیجان انگیز بود. اما به‌عنوان یک مرد بنای تاریخی، احتمالاً بسیاری از نقاشی‌ها، مجسمه‌ها و دیگر آثاری را که نگهبانی می‌داد و به محل جمع‌آوری متفقین می‌برد، ندیده است. آنها در جعبه ها بودند.

رابرت ادسل، بنیانگذار و رئیس بنیاد مردان و زنان بناهای یادبود، که با او مصاحبه کرد، گفت: “کسی ممکن است گفته باشد “ورمیر در آنجا وجود دارد” و او می دانست که این هنر مهم یا ارزشمند است.” Barancik و 20 بازماندگان دیگر از این واحد برای کتاب خود “The Monuments Men: Allied Heroes, Nazi Thieves, and the Greatest Treasure Hunt in History” (2009، با برت ویتر). این کتاب در سال 2014 در فیلم «مردان بنای یادبود» که جورج کلونی کارگردانی و در آن بازی کرد، اقتباس شد.

آقای. ادسل گفت که آقای Barancik در طول دو مصاحبه خود محتاط بود و از علاقه به مرد کوتاه مدت یادبود که بر خلاف همکاران با تجربه ترش، تخصص هنری نداشت شگفت زده شد.

او بیشتر کنجکاو به نظر می رسید که من بتوانم کاری را که انجام داده است به تصویر بکشم، گویی متوجه نمی شود که در کجای تصویر کلی قرار می گیرد. ادسل تلفنی گفت.

ام‌اس. بارانچیک گفت که پدرش «از توجهی که به او به خاطر اعطای مدال طلای کنگره دریافت کرد، بسیار خجالت زده شد».

او در تماس تلفنی گفت: “او احساس قهرمانی نمی کرد.” گفت: من بچه بودم، سه ماه آنجا بودم. گرفتن اعتبار برای من اشتباه است. اما من به او می‌گفتم، “تو شاهد بودی، تو نماینده مردمی هستی که دیگر با ما نیستند.”

آقای. ادسل به یاد آورد که پس از مراسم، آقای. Barancik به او گفت: “من عمیقا از کاری که شما و بنیاد انجام داده اید قدردانی می کنم، و این افتخاری است فراتر از توانایی من برای بیان آن.”

ریچارد مورتون بارانچیک در اکتبر متولد شد. 19، 1924، در شیکاگو. پدرش، هنری، یک پزشک خانواده بود و به عنوان رئیس کارکنان بیمارستان ساوت شور خدمت می کرد. مادرش کری (گراوویگ) بارانچیک خانه‌دار بود و برای کلاس‌های باله پیانو می‌نواخت.

پس از مدتی که به عنوان یک مرد بنای تاریخی، آقای. Barancik برای تحصیل در رشته معماری در دانشگاه کمبریج در انگلستان و مدرسه هنرهای زیبا در پاریس در اروپا ماند. پس از بازگشت به ایالات متحده، او وارد دانشگاه ایلینویز اوربانا شامپین شد و در اواخر دهه 1940 با مدرک لیسانس در رشته معماری فارغ التحصیل شد.

در سال 1950 او یک شرکت معماری به نام Barancik, Conte & Associates را با یکی از مدرسان طراحی خود در دانشگاه ایلینوی افتتاح کرد. این شرکت خانه های شخصی، برج های اداری، مجتمع های اداری حومه شهر، سالن های بولینگ، مدارس و ساختمان های آپارتمانی لوکس را طراحی کرد.

او در سال 1986 به The Chicago Tribune گفت: “من واقعاً هفت روز در هفته و در تمام ساعات بیداریم معماری را تمرین می کنم.” “این یک حرفه همه جانبه است.” او در سال 1993 بازنشسته شد.

علاوه بر دخترش جیل، آقای. از Barancik دو دختر دیگر به نام های Cathy Graham و Ellie Barancik به یادگار مانده است. دو پسر، رابرت و مایکل؛ چهار نوه؛ و سه نوه ازدواج او با ریما استون به طلاق و ازدواج او با کلر هالند و سوزان هامرمن به مرگ آنها ختم شد.

یکی از فواید توجهی که به آقای Barancik as a Monuments Man مکاتباتی بود که دریافت کرد.

خانم او می‌گوید: «او نامه‌های هواداران و هفته‌ای یک‌بار درخواست امضا می‌گرفت. بارانچیک گفت. او نامه‌های حساسی از مردم دریافت می‌کرد، بسیاری از آنها از دانش‌آموزان مدرسه، که این مکالمه را ادامه می‌داد.»

Jamiya Calhoun

دوستدار فرهنگ پاپ به طرز خشمگینانه ای فروتن. نینجاهای شبکه های اجتماعی بی عذرخواهی طرفدار الکل دردسر ساز.

تماس با ما