زلنسکی می گوید پس از حملات روسیه، برق در «بیشتر مناطق» اوکراین قطع شده است

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز پنجشنبه گفت که بیشتر مناطق اوکراین در دمای انجماد پس از رگبار جدید حملات روسیه بدون برق هستند. به گفته ارتش، حدود 69 موشک روسی اوایل روز گذشته شهرهای سراسر اوکراین را هدف قرار دادند که 54 موشک توسط پدافند هوایی اوکراین سرنگون شد. وبلاگ ما را دنبال کنید تا ببینید رویدادهای روز چگونه پیش می‌رود. همه زمان‌ها به وقت پاریس (GMT+1) است

این وبلاگ زنده دیگر به روز نمی شود. برای پوشش بیشتر ما در مورد جنگ در اوکراین، لطفاً اینجا را کلیک کنید.

ساعت 4:00 صبح: آژیرها در سراسر کیف ناله می کنند، از ساکنان خواسته می شود به دنبال سرپناه باشند

یک روز پس از انجام بزرگترین حمله هوایی روسیه از زمان آغاز جنگ در فوریه، از ساکنان کیف پایتخت اوکراین خواسته شد تا اوایل روز جمعه با صدای آژیر خطر در سراسر شهر به پناهگاه های حمله هوایی بروند.

اندکی پس از ساعت 2:00 بامداد، دولت شهر کیف در کانال اپلیکیشن پیام رسان تلگرام خود هشداری درباره آژیرهای حمله هوایی صادر کرد و از ساکنان خواست تا به پناهگاه ها بروند.

اولکسکی کولبا، فرماندار منطقه کیف، در تلگرام گفت که یک “حمله با هواپیماهای بدون سرنشین” در حال انجام است.

1:35 بامداد: بریتانیا ردیاب های فلزی برای خنثی سازی تجهیزات به اوکراین می فرستد

بریتانیا روز جمعه اعلام کرد که در آخرین نمونه از حمایت نظامی از این کشور در درگیری با روسیه، بیش از 1000 فلزیاب و 100 کیت برای غیرفعال کردن بمب‌ها برای کمک به پاکسازی میادین مین داده است.

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا در بیانیه‌ای گفت: استفاده روسیه از مین‌ها و هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی بر ظلم تکان‌دهنده تهاجم پوتین تاکید می‌کند.

این آخرین بسته حمایتی بریتانیا به اوکراین کمک می‌کند تا زمین‌ها و ساختمان‌ها را به‌طور ایمن پاکسازی کند، زیرا این کشور قلمرو قانونی خود را پس می‌گیرد.»

10:12 بعد از ظهر: زلنسکی گفت: برق در اکثر مناطق اوکراین پس از حملات روسیه قطع شد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز پنج‌شنبه اعلام کرد که در پی حملات موشکی روسیه در سراسر کشور، اکثر مناطق در دمای انجماد بدون برق هستند.

وی گفت: از عصر امروز، برق در اکثر مناطق اوکراین قطع شده است.

او گفت که وضعیت در پایتخت کیف و مناطق اطراف آن و همچنین شهرها و مناطق لویو، اودسا، خرسون، وینیتسیا و ترانس کارپاتیا “به ویژه دشوار” است.

17:58: جنگ در شرق اوکراین به بن بست رسیده است، رئیس اطلاعات اوکراین می گوید

کایریلو بودانوف، رئیس اداره اصلی اطلاعات وزارت دفاع اوکراین گفت: درگیری بین روس ها و اوکراینی ها به دلیل شرایط سخت زمستانی و کمبود تسلیحات به بن بست رسیده است.

آستریگ آگوپیان، خبرنگار FRANCE 24 که از کیف گزارش می دهد، می گوید: در شرق اوکراین، جایی که اکثریت قریب به اتفاق درگیری ها روی داده است، «نیروهای روسی آنقدر پیشروی نمی کنند». به دلیل زمستان، عملیات زمینی کند شده است [and] اوکراین می گوید سلاح کافی برای ادامه جنگ ندارد.


© France 24

16:07: بلاروس سفیر اوکراین را به دلیل حادثه موشکی احضار کرد

وزارت خارجه بلاروس اعلام کرد که بلاروس سفیر اوکراین را پس از اینکه اعلام کرد یک موشک پدافند هوایی اوکراین را بر فراز خاک این کشور سرنگون کرده است، احضار کرد.

وی افزود: ما از اوکراین خواسته‌ایم که تحقیقات کاملی در مورد همه شرایط پرتاب موشک انجام دهد، مسئولین را به دست عدالت بسپارد و اقدامات جامعی را برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی در آینده انجام دهد. آناتولی گلاز، سخنگوی این وزارتخانه گفت که می تواند عواقب فاجعه باری برای همه به دنبال داشته باشد.

وزارت دفاع بلاروس اعلام کرد که پدافند هوایی این کشور صبح پنجشنبه در جریان یکی از بزرگترین حملات موشکی روسیه علیه اوکراین از زمان آغاز جنگ، یک موشک اس-300 اوکراینی را سرنگون کرد.

2:23 بعدازظهر: پوتین بر پرتاب کشتی های جنگی جدید نظارت می کند

رئیس جمهور ولادیمیر پوتین روز پنجشنبه بر راه اندازی چندین کشتی جنگی جدید و یک زیردریایی هسته ای نظارت کرد و قول داد نیروی دریایی روسیه را بیشتر تقویت کند.

در میان کشتی‌های تازه راه‌اندازی شده، یک ناو، یک مین‌روب و زیردریایی هسته‌ای جنرالیسیموس سووروف که قادر به پرتاب موشک‌های بالستیک است، بود.

یکی دیگر از زیردریایی های هسته ای امپراتور الکساندر سوم روز پنجشنبه به دریا فرستاده شد و پس از آزمایشات به طور رسمی به بهره برداری خواهد رسید.

رهبر روسیه در اظهارات تلویزیونی گفت: ما سرعت و حجم ساخت کشتی های مختلف را افزایش خواهیم داد و آنها را به مدرن ترین سلاح ها مجهز خواهیم کرد.

وی افزود: «در مجموع، همه چیز برای تضمین مطمئن امنیت روسیه، حفاظت از منافع ملی ما در اقیانوس جهانی است.»

2:05 بعدازظهر: یک مقام بلاروس می گوید موشک سرنگون شده اوکراینی “جای نگرانی نیست”

یک مقام نظامی بلاروس گفت پس از اینکه نیروهای پدافند هوایی مینسک صبح پنجشنبه یک موشک اس-300 اوکراینی را بر فراز روستایی در نزدیکی مرز بلاروس و اوکراین سرنگون کردند، هیچ نگرانی وجود ندارد.

در یک پیام ویدئویی که توسط خبرگزاری دولتی بلتا در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد، کمیسر نظامی منطقه برست بلاروس گفت: “مردم محلی مطلقاً چیزی برای نگرانی ندارند. متأسفانه این اتفاقات رخ می دهد.”

1:56 بعد از ظهر: حملات موشکی صبح زود پایتخت اوکراین را هدف قرار داد

ویتالی کلیچکو، شهردار پایتخت اوکراین گفت: حدود 16 موشک که صبح روز پنجشنبه کیف را هدف قرار دادند توسط سامانه پدافند هوایی اوکراین سرنگون شدند. بر اساس گزارش ها، سه نفر از جمله یک نوجوان در این حمله زخمی شدند.

امروز صبح حوالی ساعت 6 صبح با صدای آژیر از خواب بیدار شدیم و حدود ساعت 8:30 اولین انفجارها را شنیدیم.[am]آستریگ آگوپیان از FRANCE 24 در گزارشی از کیف گفت. بنا بر گزارش ها، اعتصابات 40 درصد از ساکنان پایتخت را از دسترسی به برق محروم کرده است.


12:18 بعد از ظهر: خبرگزاری بلاروس می گوید موشک پدافند هوایی اوکراین در این کشور فرود آمد

خبرگزاری دولتی بلاروس گزارش داد، یک موشک اس-300 اوکراینی روز پنجشنبه به خاک بلاروس سقوط کرد.

وزارت دفاع مینسک در حال بررسی این موضوع بود که آیا سامانه‌های دفاع هوایی بلاروس موشک را سرنگون کرده است یا این که شلیک نادرست بوده است.

در نوامبر، یک اس-300 توسط پدافند هوایی اوکراین که در لهستان فرود آمد، شلیک شد.

BelTA گفت هیچ اطلاعاتی در مورد تلفات وجود ندارد.

11:33 صبح: سریلانکا پس از درخواست گردشگری از پروازهای جدید روسیه استقبال می کند

سریلانکا روز پنجشنبه از اولین مسافران روسی در یک سرویس پروازی جدید استقبال کرد که پس از آن راه اندازی شد که این کشور ورشکسته از مسکو خواست تا با اعزام گردشگران به احیای اقتصاد درگیر خود کمک کند.

روسیه در آغاز سال بزرگترین منبع بازدیدکنندگان سریلانکا بود، اما پس از حمله به اوکراین و با عبور از بدترین بحران اقتصادی این جزیره در اقیانوس هند، ورود آنها تقریباً متوقف شد.

یک اختلاف تجاری همچنین باعث شد که پروازهای مستقیم بین دو کشور برای ماه‌ها به حالت تعلیق درآمده و گوتابایا راجاپاکسا، رئیس‌جمهور وقت، از همتای خود ولادیمیر پوتین بخواهد تا این بن‌بست را حل کند.

11:22 صبح: پوتین و شی در روز جمعه از طریق لینک ویدیویی صحبت می کنند

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه از طریق لینک ویدیویی با شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین صحبت خواهد کرد تا درباره مسائل دوجانبه و منطقه‌ای گفتگو کند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: «اول از همه، آنها در مورد روابط دوجانبه روسیه و چین صحبت خواهند کرد.

مسکو از زمان اعزام نیروهای مسلح خود به اوکراین در ماه فوریه، به دنبال تعمیق روابط اقتصادی، سیاسی و امنیتی خود با پکن بوده است. دو کشور چند روز قبل از شروع کمپین روسیه، یک شراکت استراتژیک “بدون محدودیت” امضا کردند.

11:14: ارتش اوکراین 54 موشک از 69 موشک روسیه را سرنگون کرد

ارتش اوکراین اعلام کرد که پدافند هوایی اوکراین 54 موشک از 69 موشک شلیک شده توسط روسیه را در موج جدیدی از حملات صبح پنجشنبه سرنگون کرد.

ژنرال والری زالوژنی، فرمانده کل اوکراین گفت: “بر اساس اطلاعات اولیه، در مجموع 69 موشک شلیک شد. 54 موشک کروز دشمن سرنگون شد.” میخایلو پودولیاک، دستیار ریاست جمهوری، پیشتر در روز گذشته گفت که بیش از 120 موشک شلیک شده است.

11:11: فرماندار گفت: پدافند هوایی در انگلس، پایگاه هوایی کلیدی روسیه دور از مرز اوکراین فعال شد.

مقامات منطقه ای اعلام کردند که پدافند هوایی روز پنجشنبه در انگلس، پایگاهی برای هواپیماهای استراتژیک روسیه که صدها کیلومتر از مرز اوکراین فاصله دارد، فعال شد.

فرماندار رومن بوسارگین در شبکه های اجتماعی گفت: «سیستم دفاع هوایی در منطقه انگلس» در منطقه مرکزی ساراتوف فعال شده است و افزود که یک «شیء ناشناس» منهدم شده است.

10:56: شهردار کیف می گوید: 40 درصد از جمعیت کیف پس از حملات روسیه بدون برق هستند.

شهردار کیف روز پنجشنبه گفت پس از موج جدید حملات روسیه که پایتخت اوکراین و سایر شهرها را هدف قرار داد، نزدیک به نیمی از جمعیت کیف بدون برق ماندند.

ویتالی کلیچکو، شهردار کیف در شبکه های اجتماعی گفت: «40 درصد از مصرف کنندگان پایتخت پس از حمله روسیه بدون برق هستند.

10:21 صبح: مقامات می گویند که تمام 16 موشک روسی که کیف را هدف قرار داده بودند، سرنگون شدند

مقامات کیف روز پنجشنبه اعلام کردند که پدافند هوایی تمام 16 موشکی را که پایتخت اوکراین را هدف قرار داده بودند، به عنوان بخشی از موج جدید حملات روسیه سرنگون کرد.

اداره نظامی این شهر در شبکه های اجتماعی اعلام کرد: “شانزده موشک بر فراز کیف ثبت شد. همه 16 موشک ساقط شدند.”

9:16 صبح: شهردار می گوید حملات روسیه حداقل سه نفر را در کیف زخمی کردند

شهردار این شهر روز پنجشنبه اعلام کرد موج جدید حملات روسیه به اوکراین دست کم سه نفر را در کیف پایتخت این کشور مجروح کرد.

ویتالی کلیچکو، شهردار کیف در شبکه‌های اجتماعی گفت: «در حال حاضر سه مجروح در کیف وجود دارد، از جمله یک دختر 14 ساله. همه آنها در بیمارستان بستری هستند.

8:59 صبح: شهردار می گوید 90 درصد از شهر لویو پس از اعتصابات برق ندارند

شهردار این شهر گفت که بیشتر شهر لووو در غرب اوکراین پس از حملات موشکی جدید روسیه در صبح روز پنجشنبه بدون برق مانده است.

آندری سادووی در شبکه های اجتماعی گفت: «۹۰ درصد شهر بدون برق است.» همچنین نسبت به قطعی های احتمالی آب هشدار داد. ما منتظر اطلاعات بیشتر کارشناسان انرژی هستیم، تراموا و واگن برقی در شهر تردد نمی کنند.

8:32 صبح: شهرداران 3 شهر اوکراین از حملات موشکی روسیه خبر دادند

شهرداران خارکف در شرق اوکراین، کیف پایتخت و شهر غربی لویو روز پنجشنبه گزارش دادند که موشک‌های روسیه به این شهرها اصابت کرده و باعث ایجاد یک سری انفجارها شده است.

ایهور ترخوف، از خارکف، گفت که مقامات در حال شفاف سازی هستند که چه چیزی مورد اصابت قرار گرفته است و آیا تلفات جانی در پی داشته است، در حالی که ولدیمیر کلیچکو از کیف در مورد قطع برق احتمالی در آنجا هشدار داد و از ساکنان خواست تا تلفن های خود را شارژ کنند.

7:51 صبح: گازپروم 42.4 میلیون متر مکعب گاز را از طریق اوکراین به اروپا در روز پنجشنبه ارسال می کند.

گازپروم روسیه اعلام کرد که 42.4 میلیون متر مکعب (میلی متر مکعب) گاز را روز پنجشنبه از طریق اوکراین به اروپا ارسال خواهد کرد که مشابه حجم گزارش شده در روزهای اخیر است.

7:23 صبح: صدای انفجار در کیف اوکراین در میان حمله موشکی روسیه شنیده شد

اوکراین بامداد پنجشنبه از حمله موشکی جدید روسیه خبر داد، زیرا صدای انفجارهایی در چندین شهر شنیده شد که به گفته مقامات، ناشی از شلیک موشک‌های وارده توسط سامانه‌های دفاع هوایی بود.

الکسی آرستویچ، مشاور دفتر ریاست جمهوری در فیس بوک نوشت که بیش از 100 موشک به صورت امواج وارد می شود و زنگ خطر حمله هوایی در سراسر کشور شنیده می شود.

5:25 صبح: لاوروف روسیه “فرمول صلح” زلنسکی را رد کرد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه به نقل از خبرگزاری ریا روسیه گفت: روسیه از “فرمول صلح” رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی به عنوان مبنایی برای مذاکرات استفاده نخواهد کرد و معتقد است که کیف هنوز برای مذاکرات واقعی صلح آماده نیست.

(FRANCE 24 با رویترز، AFP و AP)

© France Médias Monde استودیو گرافیک

Kendrick Patel

پیشگام مادام العمر الکل. پزشک بیکن. گورو معمولی تلویزیون نرد قهوه. عاشق توییتر. کاوشگر آماتور

تماس با ما