سودان عربستان سعودی A330 و هواپیماهای دیگر در فرودگاه خارطوم در میان شلیک شدید آسیب دیدند & تماشای ویدیو اخبار هوانوردی

در درگیری‌هایی که از شنبه بین ارتش سودان و شبه‌نظامیان قدرتمند آغاز شد، یک هواپیمای ایرباس A330 عربستان در میان هواپیماهای تجاری دیگر به شدت آسیب دید. ویدئوهای رسانه‌های اجتماعی آسیب به چند هواپیمای پارک شده در فرودگاه بین‌المللی خارطوم در پایتخت سودان را نشان می‌دهد. تایید شده است که یکی از هواپیماها متعلق به عربستان سعودی، شرکت هواپیمایی ملی عربستان سعودی است. عربستان سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد که یکی از ایرباس‌های A330 این شرکت پس از اینکه ویدئویی نشان می‌دهد که در آسفالت فرودگاه بین‌المللی خارطوم در میان درگیری‌ها آتش گرفته، دچار «سانحه» شده است.

عربستان سعودی روز شنبه در بیانیه ای اعلام کرد که تمامی پروازهای این کشور پس از این حادثه به حالت تعلیق درآمده است. PTI گزارش داد که در مورد علت “حادثه” توضیحی ارائه نکرد، اگرچه به نظر می رسد هواپیما در تیراندازی نیروهای پشتیبانی سریع و سربازان سودانی در حال جنگ در اطراف فرودگاه گرفتار شده است. به نظر می رسد هواپیمای دیگری نیز در این حمله آتش گرفته است.

طبق وب‌سایت ردیابی پرواز FlightRadar24، هواپیمای دیگر به عنوان SkyUp Airlines 737 شناخته می‌شود که یک شرکت هواپیمایی اوکراینی است. PTI اظهار داشت: هواپیمای تجاری دیگری که سعی در فرود در فرودگاه داشت شروع به چرخش کرد تا به فرودگاه اصلی خود برگردد.

این درگیری ها پس از ماه ها تشدید تنش بین ژنرال ها و سال ها ناآرامی سیاسی پس از کودتای نظامی اکتبر 2021 رخ می دهد. کمیته پزشکان سودان اعلام کرد که دو غیرنظامی نیز در فرودگاه این کشور کشته شدند. در این بیانیه مشخص نشده است که چگونه این دو نفر در فرودگاه جان خود را از دست داده اند، که نقطه اشتعال در خشونت های اخیر بود و دو نیرو برای کنترل آن می جنگند.

شبه نظامیان نیروهای پشتیبانی سریع ارتش را به حمله به نیروهایش در یکی از پایگاه هایش در جنوب خارطوم متهم کردند. آنها مدعی شدند که فرودگاه شهر را تصرف کرده و کاخ جمهوری خواه خارطوم، مقر ریاست جمهوری کشور را “به طور کامل کنترل کرده اند”. این گروه همچنین گفت که یک فرودگاه و پایگاه هوایی را در شهر شمالی مرو، در حدود 350 کیلومتری (215 مایلی) شمال غربی خارطوم تصرف کرده است.

سودان از اکتبر 2021، زمانی که یک کودتا باعث سرنگونی یک دولت مورد حمایت غرب شد و آرزوهای سودان برای حکومت دموکراتیک را پس از سه دهه خودکامگی و سرکوب تحت حاکمیت عمر البشیر، حاکم اسلامگرا، از بین برد، دچار آشوب شده است.

Felipe Holmes

گیک تلویزیون متخصص رسانه های اجتماعی ایجاد کننده. نویسنده پرشور. نینجا سفر افراطی. کل کارآفرین معتاد به اینترنت

تماس با ما