صلیب سرخ می گوید کامیون های کمک های اولیه پس از توافق صلح به Tigray اتیوپی می رسند

صادره به تاریخ، صادره در تاریخ، تاریخ صدور:

کمیته بین المللی صلیب سرخ (ICRC) اعلام کرد که یک کاروان کمک های پزشکی روز سه شنبه به پایتخت منطقه جنگ زده تیگری اتیوپی رسیده است که اولین بار از زمان توافق صلح بین دولت فدرال و شورشیان تیگرایان تقریباً دو هفته پیش است.

بازگرداندن کمک‌های ارسالی به تیگری بخش مهمی از توافقنامه موفقیت‌آمیز بود که در 2 نوامبر برای خاموش کردن سلاح‌ها در درگیری دو ساله که تعداد بی‌شماری از مردم را کشته و یک بحران انسانی را در شمال اتیوپی به راه انداخته بود، امضا شد.

جود فوهنوی، سخنگوی کمیته بین المللی صلیب سرخ در اتیوپی، به خبرگزاری فرانسه گفت: «اولین تجهیزات پزشکی صلیب سرخ به تازگی به مکله رسیده است.

این آژانس در توییتر اعلام کرد که دو کامیون داروها، کیت های کمک های اولیه و اورژانسی را برای حمایت از مراکز بهداشتی در Tigray برای درمان بیماران مبتلا به شرایطی که نیاز به مراقبت فوری دارند، تحویل داده اند.


کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در بیانیه‌ای افزود: «این کمک برای اولین بار از زمان از سرگیری جنگ در اوت گذشته و امضای توافق‌نامه‌های پرتوریا و نایروبی است».

اشاره به توافقنامه «توقف خصومت‌ها» بود که توسط دولت اتیوپی و جبهه آزادی‌بخش خلق تیگری (TPLF) در آفریقای جنوبی در 2 نوامبر امضا شد و توافقی که روز شنبه در پایتخت کنیا حاصل شد.

طرف های متخاصم در نایروبی توافق کرده بودند که دسترسی فوری بشردوستانه به “همه نیازمندان” در تیگری و مناطق همسایه را با اثرگذاری فوری تسهیل کنند.

منطقه ای با جمعیت شش میلیون نفری تیگری از کمبود شدید غذا و دارو و همچنین دسترسی محدود به خدمات اولیه از جمله برق، بانکداری و ارتباطات رنج می برد و سازمان ملل هشدار داد که بسیاری از مردم در آستانه قحطی هستند.

“وعده مان را عملی کنیم”

اوایل روز سه‌شنبه، ابی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی متعهد شد که به تعهدات خود در توافق صلح عمل کند و «وعده ما را محقق کند».

علاوه بر بازگرداندن کمک‌ها و توقف خصومت‌ها، این توافق خواستار خلع سلاح جنگجویان TPLF و برقراری مجدد قدرت فدرال بر تیگری است.

فشارهای بین‌المللی برای آتش‌بس از زمانی که درگیری‌های شدید در شمال اتیوپی در اواخر ماه اوت و پس از یک آزمایش پنج ماهه حاکم شد، افزایش یافت و نیروهای طرفدار دولت تعدادی از شهرهای کلیدی تیگری را تصرف کردند.

ابی در پاسخ به سؤالات نمایندگان گفت: ما بحث کرده و (توافقنامه) را امضا کرده ایم، آنچه در آینده از ما انتظار می رود اجرای وظیفه شناسانه قولی است که داده ایم.

یک پست توییتری توسط دفتر او بعداً به نقل از او نوشت: “ما باید با عملی کردن وعده خود به قول خود عمل کنیم. ما باید سخت تلاش کنیم تا در طول این فرآیند دچار مشکل نشویم.”

آبی قبلاً گفته بود که دولت اتیوپی 100 درصد آنچه را که در مذاکرات با TPLF به دنبال آن بود، تضمین کرده است.

ناظران به چالش‌های زیادی در پیش رو اشاره کرده‌اند، از جمله مسئله کمک‌رسانی و مسئله خاردار تیگری غربی، منطقه‌ای مورد مناقشه که از زمان شروع جنگ توسط شبه‌نظامیان طرفدار ابی امهارا اشغال شده است.

در توافقنامه صلح به منطقه اشاره ای نشده است و این نگرانی از درگیری بیشتر در آینده را افزایش می دهد.

اما ابی گفت که این موضوع می تواند از طریق قانون اساسی از جمله رفراندوم احتمالی حل شود.

او به قانونگذاران گفت: «ما به پرتوریا نرفتیم تا در مورد اینکه Wolkait (در Tigray غربی) متعلق به Amhara است یا Tigray بحث کنیم زیرا نه مکان است و نه زمان.

این منطقه توسط تیگرایان و امهاراها ادعا می شود.

درگیری بین TPLF و نیروهای طرفدار ابی – که شامل شبه‌نظامیان منطقه‌ای و ارتش اریتره می‌شود – منجر به کشته‌شدگان بی‌شماری شده، بیش از دو میلیون نفر را مجبور به ترک خانه‌های خود کرده و صدها هزار نفر را به آستانه قحطی کشانده است.

اما ابی هیچ اشاره ای به حضور در خاک اتیوپی یا خروج احتمالی نیروهای اریتره که نقش تعیین کننده ای در درگیری داشته اند اما متهم به ارتکاب جنایات هستند، نکرد.

در قراردادهای پرتوریا و نایروبی هیچ اشاره ای به ارتش اریتره نشده است.

جنگ در دومین کشور پرجمعیت آفریقا در نوامبر 2020 آغاز شد، زمانی که ابی، برنده جایزه صلح نوبل، نیروهایی را به تیگری فرستاد و TPLF را به حمله به اردوگاه های ارتش فدرال متهم کرد.

TPLF نزدیک به سه دهه بر سیاست ملی تسلط داشت تا اینکه ابی در سال 2018 به قدرت رسید.

(AFP)

Todd Holland

متفکر. معتاد رسانه های اجتماعی متعصب الکل استاد وب. مبشر قهوه معمولی.

تماس با ما