نظر رقص در نزدیکی لبه دموکراسی گمشده

یکی از هشیارکننده‌ترین اظهارات سخنرانی هفته گذشته پرزیدنت بایدن در مورد حفاظت از دموکراسی، اظهاراتی بود که ممکن است برای بسیاری از کسانی که آن را شنیده یا خوانده‌اند مورد توجه قرار نگیرد.

در این سخنرانی، بایدن خاطرنشان کرد: «نکته قابل توجه در مورد دموکراسی آمریکایی این است: به اندازه کافی از ما، در موارد کافی، انتخاب کرده ایم که دموکراسی را از بین نبریم، بلکه دموکراسی را حفظ کنیم.»

جمله لعنتی است از بین بردن دموکراسی ما فقط یک رای دهندگان بی تفاوت، یک لوح قوانین سرکوب رأی دهندگان یا یک رگبار اطلاعات نادرست است.

انتخابات ریاست جمهوری مدرن اغلب با قاطعیت به پایان نمی رسد. در واقع، از زمان رونالد ریگان در سال 1984، هیچ رئیس‌جمهوری با اختلاف آرای مردمی بیش از 10 درصد برنده نشده است. اختلاف بایدن در برابر دونالد ترامپ تنها چهار درصد بود.

این حاشیه‌های کم به دلیل نقص‌ها و ویژگی‌های فرآیند انتخاباتی ما پوشیده شده است، اینکه چگونه ایالت‌های کوچک بیش از حد حضور دارند و اکثر ایالت‌ها به انتخاب‌کنندگان جایزه می‌دهند.

بایدن با کمی بیش از 12000 رای، که تنها 0.2 درصد از آرای ماخوذه در ایالت بود، برنده جورجیا شد، اما بایدن همه 16 رای الکترال ایالت را به دست آورد. اینگونه است که ما در این کشور رئیس جمهور را انتخاب می کنیم.

اما همین اتفاق به این معنی است که دو رئیس جمهور آخر جمهوری خواه کشور توانستند در کالج الکترال پیروز شوند و در عین حال آرای مردمی را از دست دادند – جورج بوش در سال 2000 و ترامپ در سال 2016.

این همه برای این است که بگوییم ما همیشه یک سبیل گربه ای دور از بلا هستیم.

و این فقط برای انتخابات ریاست جمهوری صدق نمی کند. همین معضل میان‌دوره‌ای امسال را گرفتار کرده است، زیرا کنترل کنگره در تعادل است و بربرهای ضد دموکراسی در درب خانه هستند.

باور عمومی بر این است که جمهوری خواهان کنترل مجلس نمایندگان را دوباره به دست خواهند گرفت، تنها سوال این است که با چه حاشیه ای. اما کنترل سنا بسیار مهم است، برخی از رقابت‌های داغ در ایالت‌هایی مانند جورجیا، پنسیلوانیا، آریزونا و ویسکانسین که اغلب در انتخابات ریاست‌جمهوری نوسان دارند، برگزار می‌شود.

در هر یک از این ایالت ها، نامزدهای جمهوری خواه برای مجلس سنا زمانی یا آشکارا نتایج انتخابات 2020 را تکذیب کرده اند یا ادعاهای دروغین تقلب در آن انتخابات را مطرح کرده اند.

آن نامزدها شانس پیروزی دارند، اما حتی اگر این کار را نکنند، آسیبی که انکار انتخاباتی آنها وارد کرده است باقی خواهد ماند. ما شاهد نفرین نسلی هستیم.

ایمان و شک متضاد یکدیگرند، اما با استفاده از همان انرژی عاطفی عمل می کنند، دقیقاً مانند عشق و نفرت. و چسبناک هستند.

جمهوریخواهان تردید در مورد انتخابات 2020 – و در مورد مشروعیت هر انتخاباتی که شکست می‌خورند – به یک آزمون ایمان تبدیل کرده‌اند. این بوته ای است که باید از آن عبور کرد تا یک جمهوری خواه مدرن با موقعیت خوب باشد. فقط در صورتی حقیقت دارید که دروغ را قورت دهید.

بسیاری از مقامات منتخب و فعالان صرفاً فرصت طلب هستند و از دروغ برای تحریک رأی دهندگان یا برای بهره مندی از تعصبی که دروغ ایجاد کرده است استفاده می کنند. اما برای بسیاری از پیروان ترامپ، دروغ انجیل است. نه تنها به روان بلکه به روح نیز جوش داده می شود.

از بین بردن این توهم توده ای آسان نخواهد بود.

وقتی به چیزی ایمان عمیق داشته باشیم، در آن آرامش پیدا می کنیم. ایمان گرانبهاست، چیزی غیر محتمل، موهبتی که ذهن برای تسکین و اطمینان ایجاد کرده است. ما آن را به راحتی کنار نمی گذاریم.

ایمان و شک مانند ارواح یک روح گمشده باقی می مانند. حتی وقتی شواهدی را می‌پذیریم که ایده‌ای را که به آن ایمان خود را نادرست می‌سازد، می‌پذیریم، ذهن اغلب به مقداری از آنچه احساس می‌کرده و باور می‌کرد می‌چسبد.

این طبیعی است. این انسان است. اما این یک مشکل برای دموکراسی ما است. مردمی که برای نجات دموکراسی می جنگند با واقعیت این کار را انجام می دهند، اما مردمی که مایلند و برای نابودی آن تلاش می کنند بر اساس یک احساس عمل می کنند. اولی بر داده ها تکیه می کند و دومی بر دگم.

اینها زبان های مختلفی هستند که با چهره های مختلف تجربه انسانی صحبت می کنند. وفاداران ضد دموکراسی را نمی‌توان و نمی‌توان با حقایق منصرف کرد. ایمان، که نیازی به شواهد ندارد، می تواند با چیزهایی تغذیه و تأیید شود که درست نیستند. و این دقیقاً همان چیزی است که در حال رخ دادن است.

این ایمان حتی اجازه این تصور را نمی دهد که از بین بردن دموکراسی بد یا به طرز محسوسی بدتر از شرایط فعلی است. بنابراین مردم حتی ممکن است باور کنند که از نابودی دموکراسی سود خواهند برد.

این میراث پیچیده ترامپ است، چیزی که ماندگار خواهد بود، صرف نظر از اینکه در این میان دوره‌ها چه اتفاقی می‌افتد و آیا او یک بار دیگر برای ریاست جمهوری نامزد می‌شود یا خیر. آسیبی که او وارد کرده و می کند، در نهایت، بسیار بزرگتر از همیشه خواهد بود.

او تحریفی را به دنیا آورده است که مدت زیادی از او بیشتر خواهد ماند.

همانطور که بایدن اشاره کرد، کشور به طرز خطرناکی به نصب مقاماتی نزدیک شده است که می خواهند آن را خنثی کنند و دوباره بسازند، کسانی که خواهان دموکراسی جزئی هستند یا اصلاً هیچ. آمریکا یک انتخابات بد تا خاطره ماندن فاصله دارد.

Howard Gaines

مزاحم عمومی کافه قهوه. موسیقی نینجا. طرفدار فرهنگ پاپ

تماس با ما